Hari ini saya ingin menulis "tips and tricks" Apakah yang patut dilakukan setelah ada account Steemit. Semua info ini adalah hasil dari pengalaman saya sendiri dan pengalaman dari rakan-rakan steemian yang lain. So.. newbies..baca ok.. yang sedang tunggu password pun kena baca.
Pengenalan/ Introduction
Post pertama adalah perkenalkan diri anda(introduce yourself). Jangan buat seperti saya. Hahaha.. Gambar dah ok.. Tetapi isi cerita ke laut.. tiba-tiba cerita borneo.. 😂😂... ( bikin malu kalau baca balik.. Hmm.. saya mau buat balik lah nie.. 🤔🤔)
Saya telah melihat dan membaca introduction steemian yang lain.. Pada mulanya, saya fikir introduction itu mesti formal. Tidak!! Rupanya tidak perlu formal. Introduction kamu mesti menyeronokkan untuk dibaca. Ia mesti mengandungi beberapa unsur berikut:
Selepas kamu selesai menulis introduction. Kamu kena menulis 5 Tag...supaya post kamu muncul di dalam tag tersebut. Jangan meletak tag sesuka hati. Remember tag pertama tidak boleh kena edit. Yang lain boleh di edit kalau salah. So taip dengan berhati-hati.
Tag juga seharusnya ada kaitan dengan post yang kamu buat. jangan pandai2 pigi cipta tag ok.. tiada org nampak n baca post kamu.. rugi saja.
teammalaysia ( ini kita punya tag. mesti sentiasa tulis tag ini supaya team Malaysia nampak..)
Tag ke-3, ke-4 dan ke-5 kamu cari sendiri disini: click here. Remember... Tag yang kamu pilih mesti ada kaitan dengan post kamu ok.
Kalau kamu tulis dalam Bahasa Melayu.. Kamu tag lah siapa yang faham BM kan.. Contoh Malaysia dan Indonesia.. Jangan pula kamu pigi tag kr (korea).. manalah durang faham.. 😂
kalau kamu buat post yang kedua sudah, kamu tidak perlu guna tag introduceyourself lagi. Sebab tag itu untuk introduction saja.
Correct me if I'm wrong 😄
Gambar
Kamu click saja button selecting them untuk upload gambar.
Jangan lupa ☑️ upvote post ok.. Kenapa? Click sini
Selepas tu tekan button post. Wallaaa.. Selesai...
Senang saja kan? 😁
So... Selepas post.. Copy post kamu tadi dan paste dalam group Whatsapp dan jangan lupa paste dalam FB Steem Malaysia.
Jangan upvote post yang sudah melebihi tempoh 7 hari. (durg tidak dapat claim juga tu $..rugi saja upvote kamu)
Selepas 7 hari post tidak boleh kena resteem dan edit.
Selepas 7 hari, baru kita $ dari hasil post kita.
seperti yang diterangkan oleh @bitrocker2020. Jika terdapat post steemian yang baru, jangan terus pergi upvote... Kamu tunggu sekurang-kurangnya selama 30 minit baru upvote. Dan kita boleh upvote post kita terus.
Jangan copy & paste.
Upvote
Remember... Kita tidak boleh memaksa orang pergi upvote post kita ok. Kalau dia suka.. dia akan upvote, kalau tidak... Cuba buat post yang menarik lagi.. Jangan putus asa.. You can do it.
Jangan suka2 pigi upvote tanpa melihat berapa lagi nilai upvote kamu k..
Nasihat saya kepada yang baru mula buat steemit blog.
Jangan putus asa kalau kamu tidak mendapat upvote dan $ yang banyak... Cuba buat post lagi.. Jangan putus asa ok. Rajin2 buat post.. Jangan malas.. Kalau malas tiadalah $ kan..
Don't forget to check out my most recent steemit posts and don't forget to add me in your following list for more tricks and tips. Thank you very much.