علایم و علل تپش قلب

تپش قلب نوعی احساس ناراحت کننده از ضربان قلب است که به صورت تپش سریع یا پرپر زدن و یا تپش کوبنده‌ی ضربان قلب حس می‌شود. معمولاً چنین وضعیتی ممکن است بر اثر استرس، فعالیت بدنی شدید، مصرف داروها، و یا گاه بر اثر وجود بیماری زمینه‌ای قلبی بروز کند.

در واقع، باید دانست که گرچه تپش قلب یک احساس ناراحت کننده و نگران کننده است، ولی معمولاً ضرری برای بدن ندارد و نشان دهنده‌ی وجود بیماری قلبی نیست. تنها در موارد نادری تپش قلب علامت وجود یک بیماری جدی در قلب است. مثلاً ممکن است فرد دچار آریتمی، یعنی ریتم غیرطبیعی ضربان قلب، باشد، که در چنین حالتی نیاز به درمان پزشکی وجود خواهد داشت.

palpitation
Image credit: findhomeremedy.com

تپش قلب به صورت ضربان سریع، وسط دادن یک ضربه از ضربان قلب، ضربان کوبنده، و امثال آنها حس می‌شود. ممکن است ضربان قلب در گلو یا گردن و یا در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه حس شود. تپش قلب ممکن است در حالت فعالیت و یا در هنگام استراحت بروز کند.

مواردی از تپش قلب که گهگاه بروز می‌کند و چند ثانیه بیشتر هم طول نمی‌کشد، معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. در صورتی که فرد سابقه‌ی بیماری قلبی داشته باشد و یا تپش قلب به صورت مکرر بروز کرده و یا مرتب تشدید شود، لازم است که بیمار به پزشک مراجعه نماید. پزشک ممکن است از تست‌های مانیتورینگ قلب استفاده کند تا بیماری‌های شدیدتر قلب را شناسایی نماید.

در صورتی که تپش قلب با علایم دیگری مانند درد یا ناراحتی در قفسه‌ی سینه، غش کردن و از حال رفتن، تنگی نفس شدید، و یا سرگیجه‌ی شدید همراه باشد، لازم است که بیمار فوراً به پزشک و یا به اورژانس مراجعه نماید.

در حالت عادی، تپش قلب ممکن است با علل خاصی همراه نباشد، ولی برخی از عوامل می‌تواند موجب بروز تپش قلب شود، مثلاً پاسخ‌های عاطفی و هیجانی شدید مانند استرس، اضطراب، و یا حملات هراس یا پانیک می‌تواند باعث تپش قلب شود. افسردگی نیز از دیگر علل بروز تپش قلب است. برخی از اوقات ورزش‌های بدنی شدید باعث تپش قلب می‌شود. داروهای محرک، مانند کافئین و امثال آن، نیز باعث تپش قلب می‌گردد. تب بالا و تغییرات هورمونی مرتبط با قاعدگی، حاملگی، و یا یائسگی نیز از علل شایع تپش قلب محسوب می‌شود. بالا رفتن یا پایین آمدن هورمون تیرویید نیز می‌تواند منجر به تپش قلب گردد.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center