بیماری منییر

بیماری منییِر (La maladie de Menière) یک اختلال گوش داخلی است که باعث سرگیجه، کاهش شنوایی پیش‌رونده، وزوز گوش، و گاه احساس پُری و فشار در گوش می‌شود. در اکثر موارد، بیماری منییر فقط یک گوش را گرفتار می‌کند.

بیماری منییر معمولاً در سنین بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی شروع می‌شود. این بیماری یک اختلال مزمن است. با درمان‌های مختلفی می‌توان علایم آن را کاهش داد و تأثیر آن را بر روی زندگی فرد به حداقل رساند.

La maladie de Menière
Image credit: Wikimedia Commons

علایم و نشانه‌ها

علایم و نشانه‌های بیماری منییر از این قرار است: حملات مکرر سرگیجه—فرد احساس می‌کند که دنیا دور سرش می‌چرخد. این حملات سرگیجه معمولاً ممکن است ۲۰ دقیقه تا چندین ساعت طول بکشد، ولی هیچ‌گاه بیشتر از ۲۴ ساعت طول نمی‌کشد. سرگیجه‌ی شدید می‌تواند باعث تهوع و استفراغ شود. کاهش شنوایی در بیماری منییر ممکن است حالت نوسانی داشته باشد، به‌خصوص در مراحل اولیه. در مراحل انتهایی، اکثر افراد دچار کاهش شنوایی دایمی می‌شوند. وزوز گوش به معنای احساس زنگ، وزوز، غرش، وزش، یا فس‌فس در گوش است. احساس پُری گوش نیز در افراد مبتلا به بیماری منییر دیده می‌شود، به‌طوری‌که بیمار در گوش مبتلا احساس فشار و پری می‌کند.

بیماری منییر به صورت حمله‌ای بروز می‌کند، و بعد از آنکه یک حمله به پایان رسید، ممکن است علایم و نشانه‌های بیماری بهبود یافته یا به طور کامل از بین برود. معمولاً حملات هر چند هفته تا هر چند سال یک بار بروز می‌کند.

سبب‌شناسی

علت بیماری منییر ناشناخته است. یک نظریه که مطرح شده، ولی به اثبات نرسیده است، این است که این بیماری به علت تجمع مقادیر غیرطبیعی مایع آندولنف در گوش درونی ایجاد می‌شود. این مسئله در کالبدشکافی بیماران مکرراً مشاهده شده است، ولی مشخص نیست که این وضعیت باعث بروز حملات بیماری منییر شده باشد.

عوامل که بر تخلیه‌ی مایع از گوش درونی تأثیر می‌گذارند، ممکن است در بروز بیماری منییر نقش داشته باشند. این عوامل شامل تخلیه‌ی نادرست مایع احتمالاً به خاطر انسداد مجرای خروجی، پاسخ ایمنی غیرطبیعی، حساسیت، عفونت ویروسی، استعداد ژنتیکی، ضربه به سر، و میگرن هستند. از آنجا که علت مشخصی قابل شناسایی نیست، لذا احتمال داده می‌شود که بیماری منییر بر اثر ترکیبی از عوامل ایجاد می‌شود.

تشخیص

معیارهای تشخیصی بیماری منییر شامل موارد زیر است: دو حمله‌ی سرگیجه به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر که بیشتر از ۲۴ ساعت طول نمی‌کشد؛ کاهش شنوایی که با آزمایش شنوایی تأیید شده باشد؛ وزوز گوش یا احساس پری در گوش؛ و کنار گذاشتن علل دیگر این مشکلات.

برای سنجش شنوایی از اودیومتری استفاده می‌شود. همچنین روش‌هایی برای سنجش تعادل در رابطه با سرگیجه وجود دارد. با استفاده از آزمایش‌های خونی و آزمایش‌های اختصاصی دیگر، مانند ام‌آرآی، می‌توان علل دیگر را کنار گذاشت.

درمان

درمان قطعی برای بیماری منییر وجود ندارد، ولی با استفاده از داروهای مختلفی می‌توان علایم آن را کاهش داد.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now