Domowe Masło - krok po kroku [PL]

Witam, Na fali ostatnio szalejących cen masła, wzrosła moda na masło z własnego samodzielnego wyrobu. Jest to produkt łatwy, prosty w wykonaniu i szybki w przyrządzeniu, że każdy nawet kuchenny laik bez obaw może pokusić się o jego wykonanie, i być pewien tego że mu wyjdzie (najgorzej będzie masło z maślanką :)). Produktem bazowym jest śmietana dostępna w każdym sklepie spożywczym, a czas wykonania dla osoby wprawionej ok. 20 min, gratis otrzymujemy satysfakcję która jest bezcenna.

Co będziemy potrzebowali? :

  • 500ml śmietany kremówki (30% lub 36%)
  • Blender, lub mikser, ew. inny robot kuchenny
  • Wysoka miska w której będziemy ubijać
  • Dodatkowy pojemnik do którego przelejemy maślankę. (Z 500ml śmietany, wychodzi ok. 250ml maślanki)
  • sitko

Etap I - Ubijanie na sztywno

Do przygotowanego wcześniej pojemnika przelewamy śmietanę kremówkę, którą za pomocą robota ubijamy na sztywną pianę. Dobrze jest gdy śmietana ma temperaturę pomiędzy 10 -20 stopniami, lecz temperatura wyższa jej nie zaszkodzi, poskutkuje to tym że masło będzie bardziej miękkie, a zarazem będzie trudniej z niego wybrać maślankę. Zaś temperatura niższa wydłuży czas przyrządzania. Osobiście preferuje śmietanę prosto z lodówki.

Etap II - Zbijanie na masło i maślankę

Powtarzamy miksowanie, tyle że już sztywnej piany. Miksujemy śmietanę tak długo aż piana opadnie, a w pojemniku pozostanie po niej maślanka oraz grudki tłuszczu. W momencie zbijania się piany na maślankę, zalecam stopniowe obniżanie obrotów, nie obowiązuje to w przypadku gdy robimy w pojemniku z przykrywką. Maślanka ma skłonność odpryskiwać.

Etap III - Formowanie masła

Za pomocą sitka oddzielamy maślankę od masła. Maślankę możemy od razu wypić lub schować do lodówki w celu późniejszego wykorzystania (Maślanka z sklepu jest kwaśna, a nasza najprawdopodobniej będzie słodka, jest to wynik tego że śmietany kremówki są słodzone (nie chcielibyście chyba jeść kwaśnego kremu na torcie :))). Pozostałe po śmietanie masło zbijały w całość i opłukujemy zewnątrz w wodzie. W tym celu możemy użyć pojemnika w którym wcześniej ubiliśmy śmietanę. Nad znajdującym się w wodzie masłem jeszcze delikatnie się znęcamy, ugniatamy, dźgamy, rozrywamy na większe części. Zabiegi te mają na celu pozbycie się maślanki z zewnątrz jak i wewnątrz produktu końcowego. Wyjmujemy masło z kąpieli wodnej (ja nakładam na papier śniadaniowy, by ograniczyć sprzątanie, lecz można użyć talerzyka lub deski o krojenia), oraz nadajemy mu ostateczny kształt, osełki, kostki czy czego nasza dusza zapragnie.



Etap IV - Smacznego

Nasze masło bezpośrednio po zrobieniu nadaje się do spożycia. Jeżeli masło jest bardzo miękkie (a zapewne tak jest), wkładamy na wedle własnego uznania czas do lodówki, w celu słodzenia. Pozostaje mi życzyć Smacznego! :)

Ponieważ Ja również się jeszcze niedawno tego uczyłem, jeżeli ktoś potrzebuje się upewnić lub preferuje wersję video, w takim bądź razie zapraszam na kanał użytkownika NOMART, u którego nabyłem tą umiejętność. (Tylko nie korzystajcie z blendera stacjonarnego...jak prezenter)

Mowa Końcowa

  • Nasze masło możemy przechowywać w lodówce przez około 10 dni (nigdy nie zdarzyło mi się dłużej niż 3).
  • Nadmiar możemy zamrozić.
  • Na około 100ml śmietany 30% przypada 50ml maślanki oraz 30 gram masła. Czyli uzyskałem 250ml maślanki oraz 150 gram masła, różnica w ilości może wnikać z jakości śmietany z której było zrobione masło. Na przykład między Delikatesową 36% 500ml a z Biedronki 30% 600ml uzyskałem 20 gram więcej masła .

*Zdjęcia są moje, moje i tylko moje, nie zgadzam się na ich wykorzystanie bez mojej zgody.
*Światło może zakrzywiać rzeczywistą barwę, robiłem zdjęcia jak i masło ok. 22 więc skorzystałem z sztucznego oświetlenia
*Zdjęcie I to propozycja podania :)
*Uczę się pisać, więc będę wdzięczny za wszelkie spostrzeżenia.
*Jak się mam pozbyć muszek owocówek z pokoju, ponieważ mnie wkurwiają, a nie mam w otoczeniu nic co by je mogło zwabić?

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center