A Nostalgic Journey to Murau: Rekindling Love for Austria (part 1) - (ENG-DUT)


thumbnail austria.png

Created with Canva.com


Have you ever experienced the sensation that, albeit never having lived there, a place might seem like home?

Austria has always had that wonderful quality, for me.

As from childhood, Austria has a special place in my heart, fueled by my earliest memories of our family vacations to Austria.

For years I went on vacation to Austria with my parents and brother.

The caravan was hung behind the car and our vacation began on the way there.

Games in the back seat of the car and the greatest fun in our own little tent at the campsite.

Vacation friends were made and precious memories etched into our memories.


Heb je ooit het gevoel gehad dat een plek als thuis kan voelen, zelfs als je er nooit echt hebt gewoond?

Voor mij heeft Oostenrijk altijd die magische kwaliteit gehad.

Als van kinds af aan heeft Oostenrijk een speciaal plekje in mijn hart, gevoed door mijn vroegste herinneringen van onze familievakanties naar Oostenrijk.

Jarenlang ben ik met mijn ouders en broer naar Oostenrijk op vakantie gegaan.

De caravan werd achter de auto gehangen en onze vakantie begon al op de heen weg.

Spelletjes op de achterbank van de auto en de grootste lol in ons eigen klein tentje op de camping.

Vakantievrienden werden gemaakt en kostbare herinneringen in onze geheugens geëtst.


banner austria.png


Now that I am vacationing with my own children, I opted for a little more comfort and rented a vacation home with our friends in beautiful Murau, region of Styria, Austria.

But even now I hope to share the magic of Austria and make new memories and a renewed appreciation for this beautiful country.

Let me take you from start to finish of this wonderful vacation.

We started our 12-hour travel to Austria at two a.m.

Though the early start could have been difficult, our enthusiasm was stoked by the prospect of our journey.

As we set out, I felt a sense of nostalgia and anticipation.

And, of course, hoping for a safe, flawless journey.


Nu ik met mijn eigen kinderen op vakantie ga, heb ik voor wat meer comfort gekozen en samen met onze vrienden een vakantiehuis gehuurd in het prachtige Murau, regio Stiermarken, Oostenrijk.

Maar ook nu hoop ik de magie van Oostenrijk te kunnen delen en nieuwe herinneringen te maken en een hernieuwde waardering voor dit prachtige land.

Laat me je meenemen van begin tot einde van deze prachtige vakantie.

Onze reis naar Oostenrijk begon om 2 uur 's nachts, met een rit van 12 uur voor de boeg.

De vroege start was misschien een uitdaging, maar de verwachting van ons avontuur voedde onze opwinding.

Toen we op weg gingen, voelde ik een gevoel van nostalgie en anticipatie.

En natuurlijk hopend op een veilige, vlekkeloze reis.


1.png


I used to be my father's navigator all the time.

With the road map on my lap with the vacation route marked, I had to list all the roads and which turns and directions my father should take.

I always took this task very seriously and my skills improved every year.

I am incredibly grateful that thanks to modern technology it is now possible to link your phone to your car and through Apple Carplay your Google Maps route is displayed on the screen in front of you.

Even traffic jams, road works, alternative faster routes and many other options are indicated in time.

Navigating is now a piece of cake. And the way to travel has certainly changed.
What a convenience, although I have always appreciated the charm of navigating yourself, using a real map and finding your way around as well.

An art that is slowly being lost.

Every 2 ½ hours we make a short stop, just to stretch our legs, visit the toilet, have a cup of coffee and continue.

As the sun begins to rise, it also gets busier on the road, but the view is occasionally beautiful.


Vroeger was ik altijd de navigator van mijn vader.

Met de wegenkaart op mijn schoot met de gemarkeerde vakantieroute, moest ik alle wegen opnoemen en welke afslagen en richtingen mijn vader moest aanhouden.

Deze taak nam ik altijd heel serieus en mijn vaardigheden werden ieder jaar better.

Ontzettend dankbaar ben ik dat dankzij moderne techniek het nu mogelijk is om je telefoon te koppelen aan je auto en middels Apple Carplay wordt je Google Maps route weergegeven op het schermpje voor je.

Zelfs worden files, weg werkzaamheden, alternatieve snellere routes en nog vele andere opties, tijdig aangegeven. Navigeren is nu een fluitje van een cent.

En de manier van reizen is zeker veranderd.

Wat een gemak, al hoewel ik de charme van zelf navigeren, het gebruik van een echte landkaart en je weg vinden ook altijd heb gewaardeerd.

Een kunst die langzaam verloren gaat.

Om de 2 ½ uur maken we telkens een korte stop, even de benen strekken, wc bezoek, kopje koffie en weer verder.

Als de zon begint op te komen, wordt het ook drukker op de weg, maar het uitzicht is af en toe prachtig.


02.png


At 6:05 we passed this beautiful bridge at Rohrbrunn, near Frankfurt Germany, crossing the A3.

The early morning light cast a magical glow on the structure, creating a picturesque scene.


Om 6.05 passeren we deze prachtige brug bij Rohrbrunn, nabij Frankfurt Duitsland, die over de A3 heen gaat.

Het vroege ochtendlicht wierp een magische gloed op het bouwwerk en creëerde een schilderachtig tafereel.



03.png


Moments later, the low-hanging clouds provided the next beautiful photos.

Vacation starts for me the moment I get in the car mainly because you can see the landscape slowly change and so enjoy all the beauty I already see passing by on the way.


Even later zorgt de laag hangende bewolking ervoor dat we de volgende mooie foto’s kunnen maken.

Vakantie begin voor mij op het moment dat ik in de auto stap vooral omdat je het landschap langzaam ziet veranderen en zo kan genieten van al het moois dat ik onderweg al voorbij zie komen.


04.png


A beautiful sunrise, a beautiful building in the distance or nice people you meet along the way when you take a short break in a roadside parking lot.

All of these contribute to the romance of a road journey on route to your holiday spot.


Een mooie zonsopgang, een prachtig gebouw in de verte of aardige mensen die je onderweg ontmoet als je even een korte pauze neemt op een parkeerplaats langs de weg.

Dit allemaal draagt bij aan de magie van een roadtrip opweg naar je vakantiebestemming.


12.png



13.png


The excitement of our holiday heightened with every bend as we drove across the Austrian countryside.

A quick pit stop in Flachau, in the middle of the Alps, provided a brief respite to take a walk, something my legs appreciated.

Also to grab a small snack and a quick visit to the restroom.

With an hour and a half to go, we were about to reach our idyllic destination, Murau.

And our vacation destination of Murau does not disappoint.

The moment I step out of the car and inhale the fresh scent I come to rest.

The smell of vacation, relaxation and enjoyment.


Terwijl we ons een weg baanden door het Oostenrijkse platteland, groeide de verwachting van onze vakantie met elke bocht. Een snelle pitstop in Flachau, midden in de Alpen, zorgde voor een korte onderbreking om even een stukje te wandelen, iets wat mijn benen wel waardeerde.

Ook om even een kleine snack te nemenen een snel bezoek aan het toilet.

Met nog anderhalf uur te gaan, stonden we op het punt om onze idyllische bestemming te bereiken, Murau.

En onze vakantiebestemming Murau stelt niet telleur.

Het moment dat ik de auto uitstap en de frisse geur inadem kom ik tot rust.

De geur van vakantie, ontspanning en genot.


6.png


Our vacation house, a lovely wooden building, was a haven of maximum enjoyment and peace rather than only somewhere to stay.

From the outside, it appeared lovely and fit the surroundings.

But combined with the inside, it was completely enchanting.

The prominent wood smell filled the air and created a warm and cozy ambiance.

The house can accommodate up to nine people and offers enough space for relaxation and fine ambiance.

Allow me to quickly tour some of the rooms and highlight what made our stay so unforgettable.


Ons vakantiehuis, een prachtig houten bouwwerk, was meer dan alleen een plek om te verblijven; het was een plek van ultiem genot en rust.

Van buitenaf zag het er pittoresk uit en paste het naadloos in het omringende landschap. Maar gecombineerd met de binnenkant was het helemaal betoverend.

De prominente houtgeur vulde de lucht en zorgde voor een warme en gezellige ambiance.

Het huis is geschikt voor maximaal negen personen en biedt genoeg ruimte voor ontspanning en fijne sfeer.

Laat me jullie kort rondleiden door enkele kamers en je tonen wat ons verblijf zo onvergetelijk maakten.


7.png


With a dishwasher, oven and microwave, the kitchen was completely furnished and we had everything we would have needed for our gastronomic explorations.

Although we used the barbecue outside the most and tested the local restaurants.

So we didn't have that many culinary adventures in our vacation home.


De keuken was volledig uitgerust, met een vaatwasser, oven en magnetron, zodat we alles hadden wat we nodig hadden voor onze culinaire avonturen.

Alhoewel we de barbecue buiten het meeste hebben gebruikt en de plaatselijke restaurants getest.

Dus zo veel culinaire avonturen hebben we niet gehad in ons vakantiehuis.


8.png


The cozy dining area was our favorite place for board games and relaxing evenings, a welcome escape when the weather was too chilly to spend time outside or during the scarce rainy moments.


De gezellige eethoek was onze favoriete plek voor bordspellen en ontspannende avonden, een welkome ontsnapping als het weer te kil was om buiten te vertoeven of tijdens de schaarse regenachtige momenten.


9.png


The wood-paneled bedroom was sleek and minimalist, but added to the overall charm of the house.

The comfortable beds and warm comforters ensured that we slept wonderfully during our stay.

After all, even in the summer, the nights were sometimes chilly.


De slaapkamer met houten panelen was strak en minimalistisch, maar droeg bij aan de algehele charme van het huis.

De comfortabele bedden en warme dekbedden zorgden ervoor dat we heerlijk sliepen tijdens ons verblijf.

Want de nachten waren ook in de zomer soms fris.


10.png


One of the two bathrooms in this beautiful home offered a luxurious experience with a large bathtub with beautiful mountain views.

A spacious shower and double sink completed the spa-like atmosphere.

I regret not photographing the sauna, but believe me—it was wonderful to be there.


Een van de twee badkamers in dit prachtige huis bood een luxe ervaring met een groot bad met prachtig uitzicht op de bergen.

Een ruime douche en dubbele wastafel maakten de spa-achtige sfeer compleet. >
Helaas heb ik van de sauna geen foto gemaakt, maar geloof me, het was er heerlijk vertoeven.


banner austria.png


We settled and then headed to the neighborhood grocery to load up for a cookout that evening.

Starting our holiday feeling wonderful, a great sausage, fresh salad and baguettes make for a basic but enjoyable dinner.


Nadat we ons gesetteld hadden, gingen we naar de plaatselijke supermarkt om voorraden in te slaan voor een barbecue die avond.

Een heerlijke worst, verse salade en stokbrood zorgden voor een eenvoudige maar bevredigende maaltijd waarmee we onze vakantie met een goed gevoel begonnen.


11.png


I was struck with serenity and quiet as I sat on my terrace gazing out over the magnificent Alps.

The soft wind smelled wildflowers, while the golden beams of the warm sun warmed my flesh.

My children's and friends' laughter as well as the quiet hum of a train in the distance defined the only sounds.

But twice a week, a symphony of whistle and clatter filled the valley as the historic steam train made its way through.

With its antique carriages and billowing gray smoke, it seemed like a glimpse of days gone by.

A true museum piece, beautiful.

As I watched the carriages filled with vacationers, I could empathize with their enjoyment.

There really is something magical about experiencing the world in such a slow and deliberate way.

Modern trains have replaced their place in Europe but a few places still offer the chance to enjoy them.


Terwijl ik op mijn terras zat en over de majestueuze Alpen uitkeek, werd ik overweldigd door een gevoel van vrede en rust.

De warme zon streelde mijn huid met haar gouden stralen, terwijl de zachte bries de zoete geur van wilde bloemen meedroeg.

Het enige geluid was het gelach van mijn kinderen en vrienden en het zacht gerommel van een trein in de verte.

Maar twee keer per week vulde een symfonie van gefluit en gekletter de vallei als de historische stoomtrein zich een weg door de vallei baande.

Met zijn antieke rijtuigen en opbollende grijze rook leek het wel een glimps van vervlogen tijden. Een echt museumstuk, prachtig.

Terwijl ik toekeek hoe de wagons gevuld waren met vakantiegangers, kon ik me verplaatsen in hun genot.

Er is echt iets magisch aan het ervaren van de wereld op zo'n langzame en weloverwogen manier.

Moderne treinen hebben in Europa hun plek vervangen maar op enkele plekken wordt nog altijd de kans geboden om hiervan te kunnen genieten.



Do you ever want to go to Austria on vacation, for skiing or as a summer vacation. Then I highly recommend this place.

I stayed in Murau.

I had rented the vacation home through VRBO.

If you are curious you can take a look through this link:

VRBO: Chalet Kreischbergsicht - Murau - Austria

Or search for Chalet Kreischbergsicht, Murau.

In my next post I will elaborate on what sights I visited in the area.


Wil je ooit naar Oostenrijk op vakantie gaan, om te skieen of als zomervakantie.

Dan kan ik je deze plek van harte aanbevelen.

Ik verbleef in Murau.

Het vakantiehuis had ik via VRBO gehuurd.

Als je nieuwsgierig bent kun je een kijkje nemen via deze link:

VRBO: Chalet Kreischbergsicht - Murau - Austria

Of te zoeken op Chalet Kreischbergsicht, Murau.

In mijn volgende post zal ik verder uitweiden welke bezienswaardigheden ik in de buurt bezocht heb.


banner austria.png


Wishing you all the best in life and much health.

@meraki7578💚


banner austria.png


📝 Original Dutch translated to English : Using DeepL

📷 Photos & video: Owned and shot by me with an iPhone 14

📷 Video edited: VEED

📷 Banners & dividers: Created with Canva Pro


banner austria.png


Thank you.jpg


Inleo 2.jpg


Ladies of hive banner.jpg


Inleo 2.jpg


Gif actifit.gif


Inleo 2.jpg


Freecompliments Banner.jpg


Inleo 2.jpg


Silver Bloggers banner.jpg


Inleo 2.jpg


Inleo banner.gif


Inleo 2.jpg


Hive Banner.jpg


Inleo 2.jpg

!worldmappin 47.111053 lat 14.145569 long d3scr

      <sub>Uploaded using 3Speak Mobile App</sub>

▶️ 3Speak

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center