STEEM-CARTOON: SANG KANCIL (MOUSE DEER) FABLES IN THE STEEMIT’S WORLD By ZAINURIN LOKMAN (ULIN)

Hi Steemians ... I @ulin would like to share with you about the project of my published story books series "Sang Kancil". In this project I have compiled 8 books titles. The Kancil Stories or the tales of Sang Kancil are the compilation of traditional folklore about a clever Kancil. It is a popular fables children story in Malay and Javanese culture in Malaysia and Indonesia.

Hai Steemians… Saya @ulin ingin berkongsi dengan anda berkenaan projek buku-buku cerita saya yang telah diterbitkan iaitu siri “Sang Kancil”. Dalam projek ini saya telah menyusun sebanyak 8 buah tajuk buku. Cerita-cerita Sang Kancil atau kisah-kisah Sang Kancil adalah penyusunan daripada cerita rakyat tradisional mengenai seekor Kancil yang bijak. Ia merupakan kisah cerita dongeng yang popular dalam budaya Melayu dan Jawa di Malaysia dan Indonesia.
SANG KANCIL STEEM 1 copy.jpg
SANG-KANCIL-STEEM-1.gif

As a good introduction we know that the Kancil or also known as Napuh or Pelanduk is a small mammal species living in forests. It’s looks like a tame animals but wild and fast movement. In English it is known as Greater Mouse-Deer.

Sebagai pengenalan elok kita ketahui bahawa Sang Kancil atau juga dikenali dengan nama Napuh atau Pelanduk iaitu sejenis binatang mamalia kecil yang tinggal di hutan-hutan. Binatang bertubuh kecil ini nampak seperti jinak tetapi amat liar dan pantas pergerakannya. Dalam Bahasa Inggeris ia dikenal sebagai Greater Mouse-Deer.

Mousedeer.jpg

napuh, Tragulus napu.jpg

The so-called "Kancil" that comes to mind is a smart and fast animal solving various problems in Asian fables. The story carries lots of useful messages besides being inserted with humorous elements.

Sebut sahaja Sang Kancil yang terlintas di fikiran ramai ialah haiwan pintar dan pantas menyelesaikan pelbagai masalah dalam kisah-kisa dongeng Asia. Ceritanya banyak membawa pesanan yang berguna disamping diselitkan dengan unsur-unsur jenaka.

4Sang-Kancil-dan-Mahkota-Raja-Buaya.gif

You know ... I am very grateful for the sales of this book and I can achieve my dreams of going to the holy land of Mecca and Medina and it has been over. Thank's God Allah SWT.

Anda tahu… Saya amat bersyukur dengan hasil jualan buku ini dan saya dapat mencapai impian saya untuk pergi ke tanah suci Mekah dan Madinah dan ia telah tertunai. Thank’s God Allah SWT.

1798749_688639977849030_1549471288_n.jpg

IMG_2293 copy.JPG

Now I'm trying to explore the animation field to further expand my work on the world. Although quite slow but I still try and pray for this success. Here I present my own animated animation as an experiment. What is important’s that we must be confident and diligent to try and learn from those who are willing to give guidance. See you again and do not forget my upvote ....

Sekarang saya cuba meneroka bidang animasi untuk memperluaskan lagi hasil karya saya di persada dunia. Walaupun agak lambat tetapi saya tetap mencuba dan doakan kejayaan ini. Di sini saya persembahkan animasi rengkas yang saya lakukan sendiri sebagai percubaan. Yang penting kita mesti yakin dan rajin mencuba dan berlajar dari mereka yang sudi memberi tunjuk ajar. Jumpa lagi dan jangan lupa upvote saya….

4-Sk-ms-2---3f4.gif

DQmbX2RGvv5dqPTmRH8og5f9eWKWcG75XvJyzuoREw8LTed.jpg

DQmQk2LL9GuYjXRs1zo6k2fNCf899rTXqr8A2ZuQCrF8DU9.png

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now