Dziennik studenta kulturoznawstwa 9.09.2022

Piątek. Tuż przed 13.30 stawiłem się w stali 311 na Grodzkiej 64. Usiadłem przy stole. Wziąłem karteczkę. Odwróciłem. A tam: EKSPERYMENT. Temat niełatwy, ale chyba najbardziej przemyślany przeze mnie.

Rozpocząłem od Masłowskiej i "Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną", której bełkot można chyba odczytywać w kategoriach eksperymentu. Potem płynnie przeszedłem do Klocucha, którego płyta "Kaseta z komunii" z pozoru infantylna to jednak zawiera sporo przenikliwych spostrzeżeń. Oczywiście najwięcej uwagi poświeciłem utworowi "Lepsze niż telewizja", który składa się z tytułów filmów z karty "Na czasie". Klocuch drwi z trendów i zachowań jutubowych. Cały projekt natomiast pokazuje moc algorytmów, bo płyta ma stosunkowo niewiele odsłuchań. Wszystko dlatego, że filmy z muzyką są niepubliczne.

Od Klocucha, twórcy jutubowego płynnie przeszedłem do poważnego kina i filmu "Młyn i krzyż" Lecha Majewskiego. Przeniesienie obrazu niderlandzkiego malarza na ekran jest dla mnie eksperymentem. Wywiedzenie z płótna całej historii to bardzo ciekawy zabieg. Jedynie strona techniczna pozostawia wiele do życzenia. O ile tradycyjne kadry (bez żadnych efektów) są dobrze skręcone, o tyle kombinacje obrazu i dogranych na greenboxie postaci wprowadzają estetyczny dysonans.

Do malarstwa sięga również film Doroty Kobieli i Hugha Welchmana "Twój Vincent". Stworzenie fabuły na podstawie postaci malowanych przez Van Gogha i namalowanie klatek w jego stylu okazało się być bardzo udanym eksperymentem. Choć oczywiście wcale tak być nie musiało. Wiele można było w nim zepsuć, bo wyzwanie było wymagające ogromnego wysiłku.

Podobnie zresztą było z filmem "Powstanie Warszawskie" Jana Komasy, który nie tylko nadał koloru archiwalnym ujęciom powstańczej kroniki, ale również stworzył z nich fabułę. W efekcie powstało wyjątkowe dzieło, które mimo swoistej naiwności dialogów porusza i zapada w pamięć.

Jako eksperyment zapamiętałem również film "Sukces" w reżyserii Marka Bukowskiego z 2003 roku. Dziś nie wydaje mi się on wyjątkowo, gdy jednak oglądałem go na początku XXI wieku czułem od niego świeżość formy i przedstawienia historii.

Na koniec przywołałem dwa przykłady eksperymentów wykorzystujących nowe technologie. To dwa VR-owe filmy Tomasza Dobosza "Kartka z powstania" i "Wiktoria 1920". Nie są to fabularne giganty, niemniej z pewnością przecierają szlaki wirtualnej rzeczywistości w Polsce. Zwłaszcza, że tworzenie filmów w 360 stopniach wymaga zupełnie innego podejścia do formy, gdyż to sam widz wybiera to, na co patrzy.

I to by było na tyle. Egzamin zdany. Ocena: bdb.

Poprzednie wpisy

S02E01: 14 lutego 2022, czyli problemy z rejestracją w USOSie.
S02E02: 7 marca 2022, czyli demotywujący początek semestru.
S02E03: 9 marca 2022, czyli "Stacja wieży ciśnień" i o byciu Polakiem.
S02E04: 4 kwietnia 2022, czyli o historii potencjalnej Arielli Azoulay.
S02E05: 5 kwietnia 2022, czyli dwa filmy: "Papusza" i "Cicha noc".
S02E06: 16 maja 2022, czyli urlop dziekański.
S02E07: 24 maja 2022, czyli "Taśmy rodzinne" i "Zabij to i wyjedź z tego miasta".
S02E08: 20 czerwca 2022, czyli sesja.
S02E09: 29 czerwca 2022, czyli jednak wrzesień.

Cały sezon 1

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now