Pyszny jesienny przysmak - zupa z dyni, zrobiona z freegańskich warzyw 🎃

zupa z dynii.jpg

Zupa krem z dyni to klasyczne, jesienne danie, które rozgrzewa i nasyca na długo. A jako, że bardzo je lubię, w sezonie dyniowym często się nim zajadam. Tym razem nie kupiłam dyni. Dynia pojawiła się u mnie przy okazji freegańskiego wypadu na pobliski bazar. Dowiedziałam się, że jest organizowana akcja wspólnie z władzami miasta i sprzedawcami z bazaru. W niektóre dni tygodnia można przyjść w określonych godzinach i uratować jedzenie, które zostałoby wyrzucone bo z jakichś względów nie spełnia standardów sprzedawców. Przyznam, że miałam mieszane odczucia, czy brać w tym udział, czy warzywa będą dobre do jedzenia, czy to w ogóle bezpieczne, ale postanowiłam spróbować. Zdziwiło mnie, że ktoś chciał wyrzucać tak dobre warzywa - zobaczcie sami. Czy te warzywa wyglądają na tyle niekorzystnie, że powinny trafić na śmietnik?

zbiory free.jpg

Dynia też była, moim zdaniem zjadliwa. Nic jej nie brakowało. A odmiana dyni - dynia olbrzymia idealnie nadawała się na zupę. Bardzo łatwo się ją kroi i ma cudowny, delikatny smak. Pamiętam, że kiedyś kupiłam dynię Hokkaido i bardzo się męczyłam z jej krojeniem. Do zup świetnie się sprawdza również dynia piżmowa - ma podłużny, gruszkowaty kształt i beżowy kolor.

dynia.jpg

Teraz opiszę krok po kroku jak robiłam zupę. Skorzystałam z przepisu podanego na stronie Lidla. Kiedyś się sprawdził i od tego czasu się na nim wzoruję.

ZUPA KREM Z DYNI - PRZEPIS

SKŁADNIKI

1 kg dyni
1 marchew
1 cebula
2 ząbki czosnku
3 szklanki bulionu drobiowego
sól
pieprz
2 łyżki oliwy z oliwek
4 łyżki śmietany 18%

Źródło: https://kuchnialidla.pl/krem-z-dyni

Wersja wegańska

1 kg dyni
1 marchew
1 cebula
2 ząbki czosnku
3 szklanki bulionu warzywnego
sól
pieprz
2 łyżki oliwy z oliwek

Najpierw obrałam dynię i pokroiłam ją na kawałki.

dynia2.jpg

Następnie pokroiłam na małe kawałki resztę warzyw. Marchewka też była freegańska ;) (pochodziła z akcji ratowania żywności na bazarze).

reszta warz.jpg

W kolejnym kroku na dół garnka z grubym dnem wlałam 2 łyżki oliwy z oliwek.

łyżki.jpg

Po czym przez trzy minuty podsmażałam warzywa w garnku, jednocześnie cały czas je mieszając.

warzywa.jpg

Następnie zabrałam się za robienie bulionu. Z braku czasu do jego zrobienia użyłam kostki rosołowej. Dolałam bulion do garnka i gotowałam całość przez 30 minut.

zu.jpg

W tym czasie uprażyłam na patelni pestki dyni.

pestki.jpg

Zrobiłam też grzanki. Lubię posypywać nimi zupę.

grzanki.jpg

Gdy minęło 30 minut i zupa się ugotowała zblendowałam ją na kremową masę.

zupa d.jpg

Doprawiłam ją trochę pieprzem a następnie przystroiłam pysznymi dodatkami.

zupa z dyn.jpg

zu dy.jpg

Wyszła bardzo smaczna!! Domownicy szybko opróżnili talerze ;)

Może znacie jakieś fajne przepisy na zupę z dyni? Albo na jakieś inne dania z dyni? Jeśli tak, napiszcie proszę o nich w komentarzach. Lubię się inspirować kulinarnie :)

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center