Zakwasy mego życia.

Chciałbym Wam przedstawić moją alternatywną rodzinę - tą która nie krzyczy, nie kłóci się ani bałagani na okrągło.

English version here/Po angielsku

Tylko piekarz zrozumie drugiego piekarza jeśli chodzi o zakwas. Masz coś, co żyje, je, rośnie, rozmnaża się i zapewnia Ci idealny bochenek do zdjęcia na Instagramie.

Łatwo jest zrobić zakwas. Tak łatwo, że moja córka raz go zrobiła. Nazwała go Kwiatek. Słyszałem o różnych imionach: Claudette, Gustaw, Kuba. Ja swoich nie nazwałem. Może kiedyś?

Wyhodowałem pokaźną kolekcję zakwasów. Oto one.

Pszenny pełnoziarnisty

Od tego zaczęliśmy tutaj, w Wielkiej Brytanii. W pierwszych tygodniach pobytu kochana żona zmieszała mąkę pszenną pełnoziarnistą z wodą i tak ruszyło.

2018.02.26_zakwasy_01.jpg

Mąka pełnoziarnista ma dużo otrębów, która mają na sobie drożdże oraz bakterie mlekowe i octowe - wesoła gromadka. Zwykle ładnie wyrasta, ma raczej dużo małych bąbelków. Jeśli go zostawiałem na zbyt długo, trochę płynu się oddzielało i czerniało - to (jeśli dobrze rozumiem) produkt uboczny drożdży wyjadających się nawzajem, czy coś. Zamieszaj zakwas i dodaj trochę mąki, woda zniknie.

Charakteryzuje się hydracją 100% (stosunek wagi mąki do wagi wody).

Próbowaliśmy na nim piec kilka przepisów, ale w zasadzie jeden przyległ do niego - chleb ziarnisty. Prawdę powiedziawszy, moglibyśmy użyć zakwasu żytniego, który pewnie by lepiej działał, ale ciężko porzucić pierwszy zakwas. Sentymenty nie pozwalają.

Trzymam go w lodówce w dwóch pojemnikach, jako kopię zapasową. Ale teraz tyle nie potrzebujemy. W pewnym momencie nakarmię oba i ten, który ładnie wrośnie, zostanie, a drugi pójdzie do kosza.

Żytni pełnoziarnisty

Drugi. Zrobiłem go zaraz po przeprowadzce do obecnego domu, prawie trzy lata. Jest bardzo, bardzo, bardzo aktywny. Rośnie jak szalony i nie przestaje nie zadziwiać.

Żyto jest tyć inne od pszenicy. Zawiera więcej amylazy, która rozbija łańcuchy skrobi na cukry proste, które z kolei wyjada wesoła gromadka z zakwasu. Proces rozrostu wydaje się być dużo intensywniejszy.

2018.02.26_zakwasy_02.jpg

Od czasu do czasu zużyję cały zakwas, pozostawiając tylko troszkę resztek na ścianach pojemnika, nie więcej niż 10 gramów. Następnie dodaję 150-200 g wody, tyle samo mąki i mam dużo szczęścia, jeśli nie wystrzeli na ścianę czy coś, jako że może rozrosnąć się bardzo intensywnie, zwiększając objętość nawet 4-5-krotnie. Zazwyczaj ma duże bąbelki. Charakteryzuje się 100% hydracją.

Używamy go do pieczenia chleba żytniego, pszenno-żytniego, wszystkich chlebów na zakwasie z kosza (chyba że używam mąki pszennej chlebowej).

Trzymam dwa pojemniki i czasem go nie starcza. Nie planuję tego zmieniać.

Brązowy ryż

To jest wyzwanie, którego postanowiłem się podjęć - upiec chleb bezglutenowy. Zwyczajnie zamieszałem mąkę z wodą i użyłem tego samego procesu co dla innych zakwasów, robionych o zera - nakarmić, zamieszać, zostawić, powtórzyć.

2018.02.26_zakwasy_03.jpg

W zasadzie byłem zaskoczony, że tak ładnie zadziałał. Widziałem różne gusła nad mąką bezglutenową, aby zakwas ruszył: dodanie liści kapusty, użycie wody z ogórków. A mój zadziałał tak o.

Pierwotnie próbowałem z mąką gryczaną, ale zakwas zrobił się po dwóch dniach różowy. Ponoć tak właśnie miało być ale nie wiedziałem i się poddałem.

Zachowuje się trochę inaczej od poprzednich: jest jak drobny piasek z wodą. Nie wsiąka jej, tylko osadza się na dnie i jeśli wody jest więcej, wypływa ona na wierzch. Gdy jest więcej wody, trudno wykryć aktywność, ponieważ bąbelki łatwo uciekają. Zazwyczaj charakteryzuje się hydracją 100%, choć gdy jest bardziej wodnisty, mam w zwyczaju dodać tylko mąki.

Używamy go do pieczenia standardowego chleba bezglutenowego na zakwasie.

ttps://breadcentric.com/wp-content/uploads/2017/05/2016.06.06_bezglutenowy_sorgo_01-768x536.jpg

Nie planuję niczego w nim zmieniać, tylko muszę kupić więcej mąki. Nie piekłem już od jakiegoś czasu rzeczy bezglutenowych, ale planuję się spotkać ze wspaniałą przyjaciółką, dla której zacząłem piec bg i pewnie coś spróbuję jej w marcu zrobić.

Pszenny na białej mące chlebowej

Ten jest trzymany w postaci, która zazwyczaj robi jako zaczyn dla jasnych chlebów na zakwasie: 125% hydracji. Może być użyty do robienia gofrów lub crumpetów, nie tylko chleba.

2018.02.26_zakwasy_04.jpg

Zrobiłem go, zaczynając od łyżeczki zakwasu żytniego (tak jest trochę łatwiej, poza tym ludzie lubiący pszenicę zazwyczaj lubią też żyto, w drugą stronę to nie działa)

Myślę że chleb na zakwasie od P. Kucharskiego jest moim ulubionym przepisem z tym zaczynem.

Po wykonaniu powyższego zdjęcia, zużyłem zakwas na gofry, resztę zaś nakarmiłem i przełożyłem do małego słoiczka. Obecnie spoczywa w lodówce aż postanowię znów z nim upiec.

Woda drożdżowa

Cóż, woda drożdżowa. Już wiele o niej pisałem. Trzymam butelkę brązowej wody z rodzynkami. Drożdże z owoców wyjadają z nich cukier, następnie rozrastają się w wodzie, która jest używa do pieczenia.

2018.02.26_zakwasy_05.jpg

Ostatnio wyjąłem ją z lodówki i zrobiłem na niej crumpety. Więcej o tym później.

Myślę że mój pierwszy chleb na wodzie drożdżowej jest tym ulubionym. W tekście znajdziesz odnośniki do moich przygód z robieniem wody.

Następny projekt przewiduje zrobienie na bazie wody chleb koronny z marakują. Nie mam pojęcia czy to się uda, jest jeden sposób, aby się przekonać.

Podsumowanie

Jest tyle rzeczy, których nie wiem o zakwasie. Daje mi on tyle radości, ale przypomina też o pokorze. Jest jak idealny przyjaciel - nie gada zbyt wiele, nie ocenia, ale dużo czy.

Czy Ty masz swój zakwas? Jak ma na imię? Jaki masz ulubiony przepis?

Dziękuję za odwiedziny i wsparcie moich treści. Obserwuj mnie, aby otrzymywać aktualności o chlebie i innych takich.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center