Wakker in een vreemde wereld

Wakker in een vreemde wereld

Vanmorgen drong het ineens tot mij door. Ogen net open en gedachten razen als een gek door mijn hoofd. Op het klokje zie ik dat ik wel een half uur langer geslapen heb dan normaal. Het is 7 uur, hoogste tijd om op te staan. Een warme douche zal mij wel op gang helpen. De ochtend routine eindigt met koffie, het is bijna een doel op zich. Vandaag nog een zonnige dag met uitzonderlijke temperaturen, voor een herfstdag. In het Noorden kan het nog wel 23 graden worden. Dan zal het her en der op de toeristische wandel- en fietsroutes nog wel druk kunnen worden. Veel terrasjes vol met dagjesmensen.

Er is iets veranderd, van de ene dag op de ander. Dat was van vrijdag 24 op zaterdag 25 september. En het zal steeds duidelijker merkbaar zijn met de komende dagen, weken en wellicht zelfs maanden of mogelijk jaren. Op de locatie waar ik gisteren was drong het nog niet echt tot mij door. Alles mag weer, nou ja, dat klopt dus niet helemaal. Een groep mensen dicht bij elkaar, vrij bewegend, gewoon zoals altijd. Van kind tot volwassene, gezellig, een feestje buiten, er waren allerlei activiteiten. Geen handpompjes met ontsmetting vloeistof of lapjes voor gehouden. Niets van dat alles.

Van de ene dag op de andere, einde van de bizarre situatie? Een van de aanwezigen vertelde over de enorme drukte op vrijdag 24 september. Uitgaansleven leek uit de voegen te barsten, veel opdrachten die dag. Van de ene locatie naar de ander. Het leek wel of er iets te vieren viel. En ik stelde dat dit kwam omdat mensen nog geen bewijs tot toegang nodig hadden op vrijdag. In tegenstelling tot zaterdag waarbij de gedachte wellicht was dat de streep door alle maatregelen ging. En mogelijk het besef dat er iets radicaal veranderd op hetzelfde moment. Op vrijdag kon het nog.

Nadat de meesten huiswaarts zijn gekeerd, de boel is opgeruimd en ingepakt, wordt er nog wat gepraat met de mensen van de organisatie. Ergens dan komt 'de code' ter sprake. Er wordt ten dele al over gesproken alsof het een voldongen feit is. Dat dringt deze ochtend tot mij door. Het lijkt iets wat blijft. Een digitale identiteit welke gekoppeld gaat worden aan ons werkelijk menselijk individuele zijn. Waar ik van schrik is de schijnbare 'normalisering' die ergens al bij veel mensen heeft plaatsgevonden. Ook dat het tonen van 'de code' al 'normaal' schijnt te zijn in een aantal landen. Zonder het tonen van 'de code' komt men in die landen nergens meer binnen...

En de aanzet daartoe is dus nu ook gezet in Nederland. Alsof het overal op aarde wordt uitgezaaid, links- of rechtsom, het moet overal ingevoerd worden. Terwijl er in de tweede kamer nota bene twee keer een motie tegen de invoering van zo'n 'virus' pas met een meerderheid is aangenomen. En het demissionair kabinet ook stelde dat zo'n 'virus' paspoort er 'echt niet' zou komen. Men acht zich nog op 2 punten missionair, aldus het hoofd van het kabinet. Schijnbaar begrijpt men de term demissionair niet helemaal. En weer verwonder ik mij slechts? Nee, we staan inmiddels, vanuit mijn beleving beschouwd, al met meer als een been in Dystopia.

Het voelt bijzonder rot, zelfs op deze zonnige herfstdag. Mensen mogen niet aan de gruwelen van de tweede wereldoorlog refereren, ter waarschuwing. Maar diezelfde mensen die daar dan fel emotioneel geladen op reageren noemen hun medemensen die vertrouwen op hun eigen natuurlijke afweer en herstel systeem wel 'anti-vaksers'. En juist de pro-maatregel medemensen beweren de meest absurde (gevaarlijke) zaken waar geen enkel wetenschappelijk bewijs voor bestaat, maar vragen aan anderen of ze soms niet in 'de wetenschap' geloven. Er is een twee scheiding in de samenleving, er is een groep mensen die wordt weggezet als minder rechten hebbende. De geijkte massa media stelt afschuwelijke publieke 'opinie' vragen als 'stelling': "Moeten ongeinjecteerde Nederlanders minder vrijheden hebben?" Dergelijke vraagstelling is al manipulatie, het wekt al een suggestie, alsof ontmenselijking zelfs (weer) 'legaal' gemaakt zou mogen worden. Natuurlijk heet het nu anders en gaat het om een andere groep mensen. Maar de opzet blijft in de kern gelijk. Dus zal het resultaat ook soortgelijk zijn...

Een meerderheid kan het ook heel erg fout hebben. Als de geschiedenis ons iets kan leren dan is het dat wel. Dat kan over de tweede wereldoorlog gaan. Zeker over de aanloop er naar toe. Het ging niet zomaar van de ene dag op de andere fout immers. Het zou ook over de zogenaamde 'heksen jachten' kunnen gaan. Al staat dat wellicht wat verder af van de mensen hun beleving in de huidige tijd. Dus is het wijzen op de huidige situatie van ontmenselijking, met referentie naar het fascisme van de jaren 20, 30 en 40 van de vorige eeuw juist nodig, hoe emotioneel verontwaardigd er ook op gereageerd wordt.

Hoezeer men ook de boodschappers van de kritiek gaat aanvallen, om zo hun eigen keuze voor een tirannie van de meerderheid te verhullen. Juist dat geeft mij te denken. Voor mij is dat wat er nu gaan is absoluut fout. Het koppelen van een digitale identiteit aan een werkelijk mens van vlees en bloed, dat is levensgevaarlijk. Zodra dat wereldwijd plicht wordt zijn we aanbeland in Dystopia. Dan is onze individuele vrijheid voorbij en zijn wij onze grondrechten als mens voorgoed kwijt. Juist nu is een schijnbare minderheid die bereid is om er alles aan te doen om het te stoppen van groot belang. Hoe klein deze groep ook is. Verzet tegen tirannie van eender welke vermeende meerderheid, ondergronds en bovengronds, begint meestal eerst kleinschalig. Maar is op de duur zo groot toegenomen in aantallen dat het een einde zal maken aan iedere vorm van onderdrukking.

De groep die het allemaal wel prima vindt, heel gewoon, voor mij absurde linkjes legt met verkeersregels, die zijn zo goed als onbereikbaar, volgens mij. Zij zijn voor mij onderdeel van de tirannie van de meerderheid, die juist via een democratie kan binnendringen als een paard van Troje. De felle anti-fascisten van weleer die nu zelf als een bundel over mensen zijn gaan heersen met ferme handhaving. Werkelijk haast ongelooflijk, maar ze zijn geworden wat ze ooit stelden te haten en stelden: Dat nooit weer. En dus reageren ze als gestoken door een wesp als hen een spiegel voorgehouden wordt waarin ze hun eigen wandaden kunnen aanschouwen. Men wil de anderen tot zwijgen brengen en ondertussen de eigen propaganda verspreiden. Met mijn volle verstand kan ik het werkelijk niet bevatten.

Voor mij is het invoeren van 'de code' identificatie plicht op zaterdag 25 september meer dan zorgwekkend. Dat dit in Nederland gebeurd, zou ik bijna uitgetikt hebben, wel wetende dat tot nu toe alles hier ook werd uitgevoerd wat het WHO dicteerde als 'advies'. En bij alles zie ik dat waar 'het kwaad' gebrandmerkt wordt het op wraak zint. Ondertussen gaat de (digitale) identificatie plicht door. En schrik ik als er inmiddels over gesproken wordt alsof het iets wat doodnormaal is. Waarbij de groep die kiest voor hun grondrechten en daar ook voor blijft opkomen en staan langzaam maar zeker wordt gestigmatiseerd. Hen worden mensenrechten ontzegt, omdat ze juist voor die rechten staan.

Het tij kan nog steeds keren als men massaal tegen zo'n toegangscode plicht in opstand komt. Door een streep te trekken, door op de grondwet te wijzen en door te blijven opkomen voor de mensenrechten. Voor iedereen, gelijkwaardig, wat er ook aan de hand is in de wereld.

Observeer kritisch, denk zelfstandig, uit je vrij.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center