Praat er maar niet over

Praat er maar niet over

"Wat het dei doar din? 'n Buusdouk veur de mond? Is d'r wat loos?" {NL: Wat heeft zij daar nou? Een zakdoek voor de mond? Is er iets aan de hand?} Even ben ik weer op locatie bij de senioren huisvesting in de buurt, waar ik bijna dagelijks kom. Iedereen, mijzelf inclusief, lacht hardop om de opmerking die de rap van tong gesneden senior maakt. Ze heeft al heel wat meegemaakt in haar leven. Komt uit een gezin van 9 en zij is de langst nog levende, ze is inmiddels 92 jaar. Haar had ik in eerste instantie op ongeveer 75 geschat. Het groepje waar ik op mijn hurken bij ben gaan zitten keuvelt er gezellig op los. Harde grappen bij tijd en wijle. En andere vrouw vraagt mij haar leeftijd te schatten. Mijn schatting van in het begin 80 zit er ook totaal naast. Ze is de oudste in groep, inmiddels 93. Mogelijk is het schatten van leeftijden niet mijn sterkste kant, of ze zien er inderdaad jonger uit dan ze in leeftijd zijn. Alleen vragen en luisteren zit er voor mij niet in. Ook iets vertellen van mijn eigen leven. Maar eerst moet het even uit de weg dat ik voor hen nog steeds een vreemde man ben, vindt de scherpe spreekster. Want ik kom dan wel regelmatig op deze locatie, maar ze weet mijn naam ja niet!

Dus ik stel mijzelf voor, inclusief mijn twee andere voornamen. En leg uit dat mijn drie voorletters (H H H) dan reden zijn tot lachen. Prompt zegt ze daarna mijn naam anders, verwisselt de 'a' voor een 'e', maar goed dat ben ik inmiddels wel gewend. Vaak valt de 'H' er dan op den duur ook nog van af. Maar ook daar reageer ik nog als kwam ik als geroepen. We zitten bij een van de ingangen van het senioren huisvesting complex in Zuid. Heel transparant van opzet, veel glas en aan beide zijden van de ingang staan tafels met stoelen. Wat ik zo opvang is dat een aantal hier naartoe zijn verhuist vanwege de kinderen. Men komt overal vandaan, uit Meppel, Winsum maar ook uit Pekela en Winschoten zelf. "En hou oald bist doe din?" {NL: En hoe oud ben jij dan?}, die vraag is onvermijdelijk. Mijn antwoord levert mij de stempel 'jonge man' op en ergens kan ik daar wel om lachen. Alles in het leven is relatief. Er is een man in het gezelschap op dat moment, hier bestaat het hoofddeel der bewoners uit dames. Dat klopt dan wel weer met de statistieken denk ik. Iets wat een vorige keer werd gesteld als dat vrouwen nou een keer het sterkste geslacht zijn.

Noit bange {NL: Niet bang}

Het leuke aan deze omgeving is dat er bijna niks te merken is van de heisa die bijna dagelijks aan de orde van de dag schijnt te moeten zijn. Wat is hun geheim? Wellicht hun leeftijd? Een aantal van hen heeft het immers al zonder wat dan ook tot in de 90 gered. De meeste van hen zonder wat voor spuitjes dan ook. Niks geen code gedoe, geen 'buusdouk veur de mond', noch handen insproeien of afstand houden. Een enkele zorgmedewerker loopt er nog wel met een monddoekje voor. Meestal onder de neus of helemaal onder de kin. Natuurlijk zullen er zijn die dat een schande vinden om vervolgens als een hedendaagse landverrader te gaan bellen met de verantwoordelijke instanties. Een volgende keer wil ik het eens met de oudsten gaan hebben over het onderwerp waar niet over gesproken mag worden. Want een aantal van hen heeft dat als opgroeiende tieners meegemaakt. Een jaar of 13 aan het begin en 18 aan het eind. Als er mensen zijn die dat er nog van kunnen getuigen dan zijn zij het wel. Regelmatig druk ik op de grote knop bij de deur zodat er mensen naar binnen kunnen. Er zijn er inderdaad bij die nog een 'buusdouk' voor neus en mond hebben. Een daarvan lijkt bijzonder verbaast te zijn, mogelijk zelfs licht geschokt, dat wij hier dicht bij elkaar zitten vrolijk en luid te pratende. Terwijl ze verder het gebouw inloopt kijkt ze nog een aantal keren om, alsof ze het nauwelijks kan geloven. En ik denk even: "Hee, hee de wereld vergait, bel doe Noah nou ois op..." {NL: Hee, hee de wereld vergaat, bel jij Noah noe een op...} (Tekst fragment is afkomstig uit een lied van de Pompers.)

Men weet als geen ander wellicht van de seizoenen. Dat de natte neuzen beginnen te lopen als de 'r' in de maand komt. En daar ook voor langere tijd blijft, soms wel tot de 'r' weer uit de maand verdwenen is. Hier in dit huis gaat het over een recente brandmelding, alles er bij, brandweer, politie en ambulance. Een nieuwe bewoonster had iets met plastic in de magnetron gehad wat vlam had gevat. Uit brandend plastic komen giftige stoffen vrij, vertel ik, dus zo gek was het niet dat er een hele troepen macht op af kwam. Maar goed, wellicht ben ik ook ietwat angstiger aangelegd als 'jong kirreltje'. Want men vindt het hier allemaal nogal wat overdreven. En toch weer iets om over te praten, zo beleef je nog wel weer iets, dat dan weer wel. Zo komen er nog weer wat verhalen los en ik wilde eigenlijk nog even over de markt, het is Adrillntje, de najaarsmarkt. Dit jaar slechts een keer, maar wel met een kermis er bij. "Goist din doen weer noar huus?" {NL: Ga je dan weer dronken naar huis?}, vraagt de bijzonder adremme dame aan mij. En nee, ik loop alleen even over de markt, voor het te druk wordt en ga dan weer naar huis. Volgens haar is dat geen manier om Adrillntje te vieren. Dan hoor je dronken weer naar huis te gaan. Ja, ja, ik weet het, lopend heen en kruipende weer terug. Nee, ik houd het nuchter, hooguit onderweg even iets eten.

Na dit de zonvloed?

Het waait ietwat, maar verder is het een prachtige herfstdag op maandag 1 november 2021. Eerst loop ik kort over de kermis. Het meest in het oog springt een variant op de aloude zweefmolen. Deze gaat ook nog eens draaiende de hoogte in. Als ik vervolgens op de markt kom zie ik dat het al behoorlijk druk is. En ik vind dat meestal onprettig, dat heeft weinig met 'deze tijden' te maken. Eerst ga ik door de Langestraat, een deel van het winkelcentrum in dorpsstadje Winschoten. Ooit nam men mijn het kwalijk dat ik 'klein Mokum' zo omschreef. Raar want ik vind dat juist een van de charmes van deze plek. De aanleg van de metro maakt daarbij weinig uit. En voor je je gaat afvragen waarom Winschoten nou een metro zou gaan bouwen, dat is zojuist verzonnen door mij. Wel is er een lange loop-fietsbrug gebouwd. Maar die is dan weer bovengronds en gaat over het Winschoterdiep, de A7 en een deel van het Oldambtmeer. Verder is er hier helaas veel zakelijke leegloop en ziet het centrum er in vergelijking met bijvoorbeeld Veendam wat verpaupert uit. Afgebrande gebouwen die bijvoorbeeld braak blijven liggen. Leegstand wat schijnbaar financieel ergens toch geld opbrengt. Of wellicht is het handing om op te geven als verliespost bij de belasting. Maar op de dag van de jaarmarkt is er gelukkig weinig van te merken. Van heinde en verre heeft men de weg naar Winschoten weer gevonden.

Menigeen gaat te voet of op de fiets. Want overal zijn er buiten terrassen gemaakt, staan er tafeltjes buiten de kroegen en is er een openbaar toegankelijk toilet op wielen. Zo hoeft er zo goed als niemand een bandje te halen bij de gemeente die op het marktplein aanwezig is. Men heeft duidelijk niets te doen als ik daar langs loop en mij weer eens verwonder. Het is heerlijk terras weer, onbekommerd buiten samenzijn en het toilet op loopafstand. Ergens ben ik dol op de vindingrijkheid van de mensheid. En wat voor totalitaire waanzin er ook nog op ons af komt de komende tijd, er komt altijd weer een tegenreactie, dat zie ik hier in de praktijk. Zo kan men op het marktplein een sjarmaatje eten, buiten, op een verwarmd terras, niks geen gezeur. Niemand die hier klaagt, of buitengewoon bang zich hier tussen de massa's mensen begeeft. Maar goed, ergens zitten wij hier in de provincie Groningen en de gemeente Oldambt ook duidelijk buiten de ellende. Dat zaten we al gedurende die hele 'positieve signalering' idioterie. Op de af en toe trillende bodem angst na dan. Dus als dit deel van Nederland weer mede 'gestraft' gaat worden voor de al die lege ziekenhuis bedden in de provincie dan snap ik er nog minder van. Maar ik begreep er toch al weinig van. Pas als de senioren waar ik bijna dagelijks mee in contact ben duidelijk in paniek zijn, dan zou ik mij wellicht wel wat meer zorgen gaan maken.

En net als anders zullen wij hier in het Noorden weer gastvrij onze ziekenhuisbedden beschikbaar stellen voor de rest van het land waar er te weinig zijn. Of anders stellen onze Oosterburen ons land wel weer de nodige Intensieve Zorg eenheden beschikbaar. Dat is dan weer een voordeel van de Europese samenwerking. Want terwijl het Nederlandse kabinet ziekenhuizen failliet liet gaan en op die wijze bijna 1500 Intensieve Zorg eenheden inclusief geschikt personeel verloor, hield Duitsland schijnbaar wel rekening met het ergst denkbare scenario. Maar goed, degenen die in 2006 al waarschuwden voor de nare gevolgen van het invoeren van de privatisering van de zorg, zullen nu wel tot de 'gekkies' gerekend worden. In twee jaar tijd had het kabinet de zorg op kunnen schalen, want de eerste Intensieve Zorg verpleegkundigen waren nu al klaar gestoomd om hun werk te kunnen gaan doen. Maar nee, WIJ MOETEN DE ZORG WEER ONTZIEN, het blunderende kabinet beleid wordt afgevoerd op de bevolking. En nu lijkt er een zondebok gevonden, maar oh wee als men het vergelijkt met 'toen'. Dan heb ik het over de vervolging van de zogenaamde 'heksen' overigens. Niet dat je denkt dat ik de euvele moed zou hebben om een verboden vergelijking te maken tussen hedendaagse waanzin en de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. De mensen die van 'hekserij' werden beschuldigd door een rechter van toen, bekend staande als 'de Drost', gingen overigens een gruwelijke situatie tegemoet, die eindigde in een gruwelijke dood. En er was een grote groep mensen die dat schijnbaar allemaal prima vond, ja zelfs aanmoedigde. Want 'ze' verspreiden ziektes en 'ze' bleven zelf gezond, dus dan moesten het wel 'heksen' zijn. Menigeen van hen hielp dan ook volop mee om al die verdachte gezonde medemensen op te sporen. Gelukkig zijn 'we' nu niet meer zo, toch?

Beter zwijgen en de andere kant op kijken?

Dankzij onze Grondwet, die boven alles staat, is onze onaantastbaarheid van het lichaam gegarandeerd. En hebben we privacy zodat we niet hoeven te vertellen of we wel of geen injecties gehad hebben. Of dat we deze wel of niet gaan nemen. Bovenal mag niemand om eender welke reden gediscrimineerd worden. Als een bepaalde rechter daar van af wijkt dan ligt dat in ieder geval niet aan onze grondwet. Want die blijft er gelijk om. Oftewel, een rechter die zich schaart naar de wil van een demissionair kabinet, tegen onze constitutie in, die maakt duidelijk een ernstige fout. Hoe men wat krom is ook probeert recht te praten, het is feitelijk aantoonbaar dat een rechter de grondwet deels heeft proberen te omzeilen. Door toe te staan dat er discrimineren maatregelen zijn genomen door een demissionair kabinet, nota bene. Want deze beweerd bij monde van de demissionaire premier zelfs missionair te zijn op een tweetal punten. En geen haan die er schijnbaar naar kraait... Hoezo missionair, ze zijn naar huis gestuurd er zijn nieuwe verkiezingen geweest. Waarna het voor een demissionair kabinet zaak is om zo snel mogelijk van het toneel te verdwijnen. Komt de grootste partij er dan niet uit, dan moet de volgende het maar eens binnen een maand proberen af te ronden. (Los van mijn persoonlijke voorkeur.) Na negen maanden opgezadeld te zitten met een demissionair gedrocht waar de Nederlandse bevolking zelf niet van af lijkt te kunnen komen begint het inmiddels wel beschamend te worden. Want ik vraag mij werkelijk af hoe dit in vredesnaam in staatkundig opzicht kan? Immers de demissionaire premier waant zich machtiger als ooit, men kan hen immers niet naar huis sturen. Dus kondigen zij vanavond weer nieuwe maatregelen aan, als demissionair kabinet die zich schijnbaar nog steeds missionair waant.

De jacht lijkt nu te worden geopend op de mensen die willen dat hun grondrechten worden beschermt en gerespecteerd. Los van wat anderen daar allemaal wel niet van vinden, of wat ze er emotioneel ook bij beleven, de grondwet zelf is er duidelijk over. Artikel 1 stelt dat geen enkele Nederlander eender om welke reden gediscrimineerd mag worden. Sterker nog, als het wel gedaan wordt dan is dit strafbaar. Maar ja, als een demissionair kabinet met behulp van een rechter, die een ernstige grondwet ondermijnende fout maakt, missionaire handelingen blijft uitvoeren, dan is er een bestuurlijke crisis bij gekomen. Dan is onze constitutie in gevaar en is onze democratie een tot een farce verworden. Het is dan een tirannie van een schijnbare meerderheid, die als kabinet al gedurende negen maanden alleen nog lopende zaken zou mogen afhandelen. Wat wel iets heel anders is als een missionair kabinet zijn. Wat een volstrekte arrogantie van een ingebeelde macht! En ik zo bijna willen stellen dat er nu ook maar onderhandelingen moeten starten voor desnoods een minderheidskabinet zonder de huidige demissionaire kabinet partijen. Waarbij de tweede grote partij van Nederland het maar moet proberen, wie weet respecteert zo'n kabinet wel onze constitutie. Want weet je, die grondwet is met name bedoeld om de Nederlanders en zij die zich in Nederland bevinden te beschermen tegen de overheid. Bijvoorbeeld omdat deze zich zo machtig waant dat men de zaken is gaan omdraaien. Waarbij men zich geen volksvertegenwoordiging meer waant, mensen in dienst van het volk, betaald door het hele volk, maar door ingebeelde macht dronken is geworden en zich is gaan gedragen als heerser over het volk.

Over de grondwet is geen discussie mogelijk

Daarom is er onze constitutie, de grondwet, juist voor het hele volk, voor iedereen, niemand uitgezonderd. Artikel 1, het verbod op discriminatie is duidelijk en niet voor meerdere uitleg vatbaar, het is immers geen religie. Juist dat eerste artikel is ter bescherming van iedereen. Daarom is een grondwet ook lastig te veranderen. Er moet eerst een voorstel tot verandering als wet, door beide kamers, aangenomen worden. Dan moet de regering zichzelf ontbinden en nieuwe verkiezingen uitroepen. Waarbij de nieuw gevormde regering vervolgens met twee-derde meerderheid de grondwet wijziging moet aannemen. En anders gaat het niet door. Daarmee lijkt toch duidelijk te mogen zijn dat onze Nederlandse constitutie, de grondwet, de allerhoogste status heeft en met reden. Juist om te voorkomen dat een regering zich teveel macht toebedeeld en als heerser een groepen mensen gaat demoniseren en discriminerende maatregelen gaat treffen. Omdat er een rechter was die dat het schijnbaar wel oké vond dat de grondwet een interpretatie kreeg. Alsof er nu tijdelijk wel een reden toe was. En het feit is evenwel dat die er niet is, noch was. Dus ook die 'tijdelijke' wet kan niet boven de grondwet uit verkozen worden, het mag niet in strijd zijn met onze constitutie. Wat er ook (emotioneel) beweerd wordt. Er is dan ook geen sprake van een noodtoestand. Dat is nog wel het meest absurde aan deze hele idioterie, er is geen noodtoestand uitgeroepen. Terwijl we toch de indruk zouden kunnen krijgen dat dit wel zo is, al bijna twee jaar lang. Hoe geloofwaardig is het dan als een kabinet al twee jaar lang de kans had op ziekenhuizen weer open te doen en geschikt intensieve zorg personeel op te leiden. En dat die mensen nou eens verhoging van minstens 5 procent op hun loon zouden krijgen. Maar waar investeerde men in? En ik kan het bijna niet geloven: 5000 BOA's {Buitengewoon Opsporing Ambtenaar} ... ! Echt, en dan moet het volk de zorg ontzien, krijgen de mensen die op de grondwet vertrouwen de schuld?

Een kabinet dat investeert in handhaving (5000 BOA's), terwijl de zorg zo goed als niet werd opgeschaald, wat voor agenda maakt deze daarmee duidelijk aan het volk? Tijdens het jaarlijkse snotneus seizoen wordt de druk op de ziekenhuizen altijd hoger. Neem bijvoorbeeld het griepseizoen 2017-2018, maar liefst 16000 ziekenhuis bedden waren er bezet gedurende een twintigtal weken. In Nederland waren er toen zowaar nog ongeveer 2500 intensieve zorg eenheden beschikbaar, inclusief geschikt personeel. Daar waren begin 2020 nog 1150 van over en het kabinet deed er zowaar maar liefst 200 bij. Ja, daar staat 200 en geen 2000. Het is heel absurd dat bij een steeds verder groeiende bevolking er ziekenhuizen dicht gaan. Terwijl er ook al heel lang bekend is dat het aandeel senioren in onze samenleving toe gaat nemen. En er ook steeds meer steeds meer sterfte komt. Want er was ooit meer geboorte dan sterfte, dat was in Nederland zo tot ongeveer 1976. Dus dat levert uiteindelijk ook een forse groei in het aantal senioren op. Dat lijkt mij logisch en daarmee neemt de behoefte aan zorg ook toe. Dit blijkt ook uit de cijfers van de huidige infectie ziekte golven. Zeker 88,9 procent van betreuren doden is in de leeftijdsgroep van 70, 80 en 90 plus. Gemiddeld is daarmee de sterfte rond de 83 jaar. Beneden de 50 is er sprake van zo'n 80 sterfgevallen per jaar. Wat dat betreft zijn de 9000 sterfgevallen van de griepgolf van 2017-2018 toch ook wel indrukwekkend. Maar vreemd genoeg is dat bij weinigen bekend. Ook toen stond de zorg fors onder druk, werden bepaalde operaties uitgesteld, maar toen waren er nog 2500 intensieve zorg eenheden en ten minste nog 4 ziekenhuizen meer.

Wie regeert maakt fouten, ook hele grote.

Dus wie heeft er nou eigenlijk de schuld als de zorg nu weer onder druk komt te staan? Het volk heeft toch niet besloten om de zorg niet op te gaan schalen, terwijl dit toch duidelijk nodig bleek. Vervolgens komen er nog steeds waardeloze excuses en gaat men vanuit het demissionair kabinet zo ver dat men anderen de schuld voor hun falen in beleid verantwoordelijk gaat maken. Bizar eigenlijk, omdat het beleid faalt is een deel van hiervoor verantwoordelijk. En dat stoute volk moet dan ook flink aangepakt worden, dat zal ze wel leren, dus komen er zomaar even 5000 handhavers in de vorm van BOA's bij... Men breekt de zorg stelselmatig af, weigert het op te schalen als blijkt dat er op te krappe zorg ingezet is, maar schuift de schuld op een deel van de bevolking. Waarbij de duizenden extra BOA's er vast voor gaan zorgen dat een deel van de bevolking, welke nog steeds onvoorwaardelijk op de grondwet vertrouwd, zich nog wel eens achter de oren gaan krabben. En de rest van het volk, waarvan een deel al schuimbekkend mee gaat in de leugens van het demissionair kabinet? Tja, ik mag het niet noemen waar dit allemaal op gaat lijken. Want dan voelen mensen van alles en dat mag niet. Terwijl men rustig anderen dood wenst, of als een ander dat doet daar het toch wel ergens mee eens is. En wat hadden die mensen ooit een hekel aan het fascisme, waren ze tegen discriminatie, te vuur en te zwaard zelfs. Maar, het kan verkeren, dat zal ook bij de volgende persconferentie wel weer eens duidelijk worden. Want dat u wel weet dat het allemaal heel erg is, maar na twee jaar van niets ondernemen om de zorg daadwerkelijk te ontlasten, door constructief op te schalen, heeft men nu vast daadwerkelijk de ware schuldige gevonden...

Ja, wellicht zal het tijd worden om alle gezonde mensen die vertrouwen op hun eigen afweer en herstel systeem allemaal over te plaatsen naar medische faciliteiten. Om ze daar te 'concentreren' als het ware, zeg maar. Dan kunnen we meteen zien of de mensen die zich wel hebben laten prikken er ook daadwerkelijk iets aan hebben. Terwijl de mensen in die faciliteiten natuurlijk allemaal dood gaan, daar gaat de rest namelijk vanuit. Maar wat nu als die mensen juist blijven leven en de pleuris breekt uit onder hen die inmiddels wellicht hun derde aanjaag prik hebben gekregen. Dat is dan de eerste van de acht komende. Maar ook daar zullen 'de experts' zich weer uit kletsen, recht praten wat krom is, ze zouden wellicht ooit nog de politiek in kunnen. Ja, sorry, het wordt de hoogste tijd voor weer een opschaling van mijn anti-cynica medicatie dosis. Voor mij is het ook te idioot voor woorden wat er nu inmiddels al 2 jaar gaande is. Het is nauwelijks besmettelijk, is net zo seizoen gebonden als de griep. Welke nu wel ineens weer schijnt te bestaan en er is heel wat propaganda en censuur nodig om de grote leugen op wereldniveau in stand te houden. Er is geen noodtoestand en toch gedragen overal op aarde de overheden zich alsof dat wel het geval is. Wat dat betreft is Nederland helaas geen uitzondering op de regel. Geen constructieve opschaling van de zorg, maar wel een forse uitbreiding van handhaving. En ja, daar vind ik dan wel iets van. Maar volgens mij is het mij vrij goed gelukt om het niet al teveel te vergelijken met toen onze Oosterburen een aantal jaren op bezoek waren in ons land, net als zij elders deden. Maar goed, nu redden ze ons wel weer mooi met hun intensieve zorg eenheden die wel bij hen op orde zijn. Op de duur moet men het verleden ook los laten, om het te slechts te herinneren, om er uiteindelijk van te leren. Want exact herhalen doet de geschiedenis zich niet, maar de patronen van gebundelde overheersing blijven toch duidelijk zichtbaar. Ook al is het eerst slechts als een teken aan de wand.

Zal eerlijkheid het langst duren?

Een dezer dagen toch eens aan die 90 plus senioren vragen hoe zij de opkomst van het fascisme beleeft hebben. En hoe dat was in de oorlogsjaren voor hen om daarin als tiener op te groeien. Tenminste, als zij na vanavond nog buiten hun aanleunwoning mogen komen om gezellig samen te keuvelen. Want zoals men weet overstromen de ziekenhuizen in de provincie Groningen, liggen de intensieve zorg afdelingen er overvol en kunnen de aula's de druk niet meer aan. Oh nee, sorry, dat is nep-nieuws en volstrekte desinformatie. Op het officiële dashboard van de rijksoverheid is terug te zien hoe in het Noorden eigenlijk al die tijd mee is gevallen, zeker in verhouding andere delen van het land. Dat was ook al zo toen er nog nul mensen een of twee prikjes hadden gekregen. Jaarlijks omgerekend komt het aantal sterfgevallen vanwege de huidige ernstige acute luchtweg infectie ziekte op 0,02 procent van de bevolking van de provincie Groningen. Oldambt zit daarbij op 0,05 procent gemiddeld per jaar. Volgens een bepaalde Noordelijke angst en paniek zaai krant (ook daarover geen oorlog verwijzing en de rol van de voorloper van die krant toen, zand er over.) is het allemaal code pimpelpaars in de provincie Groningen. Maar goed, schijnbaar beschouwen zij een positieve signalering van een bepaald DNA gen molecuul, na een proef met een wattenstaafje, als bewijs van 'ziekte'. Terwijl die procedure niet aan kan tonen of iemand ziek is, of deze geinfecteerd is en of deze besmettelijk is. Noch kan het de aanwezigheid aantonen van een complete ziektemaker en ook niet of deze nog actief is, danwel inactief. Bovendien bestaat het geheel van de vermeende 30 Kilobasen grote ziektemaker volgens het computermodel uit RNA. Waarvan men dan weer een klein deel, namelijk een molecuul, probeerd te signaleren, nadat er een DNA kopie van gemaakt is.

Wat zou hier nou fout mee kunnen gaan. Mensen krijgen 'hooguit' een stempel dat ze 'het' hebben, vier weken lang. Aan de hand van de uitslag na het uitstrijkje. Maar 1 molecuul maakt nog geen ziektemaker. Ook daar ben ik nog steeds stomverbaast over. Er is geen causaal verband aan te tonen en zelfs als diagnostische methode is het volstrekt natte vinger werk, kwakzalverij eigenlijk. Immers, de methode is van oorsprong bedoeld om van een bepaald DNA molecuul er miljoenen of zelfs miljarden te maken. Dat is allemaal heel mooi, het leverde de uitvinder er van een Nobelprijs op. Alleen overleed de beste man, Kary Mullis, op 7 augustus 2019. Plotseling, zoals dat soms gaat in het leven. Hij was overigens een fel tegenstander van het gebruik van zijn uitvinding als 'diagnostische' methode. Dat heeft hij in meerdere interviews ook duidelijk uitgelegd. Maar goed, hij kan er nu niets meer over zeggen. Dus geloven velen 'de experts', een deel van de politiek en de angst en paniek zaaiende media. Ergens ook begrijpelijk, hoe onwenselijk ook. Zeker nu 'we' in Nederland op een punt lijken te zijn beland waarbij een deel van de bevolking de schuld krijgt van alle ellende, waaronder het wanbeleid van het huidige demissionaire kabinet. Die niet de zorg constructief ging opschalen maar wel 5000 extra BOA's aannam. Welke er vast voor moeten gaan zorgen dat degenen die zich tegen de ongrondwettige maatregelen verzetten toch vooral keihard aangepakt gaan worden. Zodat ze ook een duidelijke boodschap afgeven richting te twijfelaars. Dat men wel weet dat het vriendelijk vragen voorbij is. En er zullen weer veel te veel medemensen zijn die daar al haast schuimbekkende om roepen, dat ze ze toch vooral keihard moeten aanpakken.

Wachten op het Mea Culpa van het demissionaire kabinet

Want grondrechten zijn dan wel mooie en belangrijk, maar dat geldt alleen voor wie exact doen wat hen opgedragen wordt. Ook al is die druk indirect, maar wie dat niet doet, die verliest haar of zijn onvoorwaardelijk recht op bescherming door de grondwet? Voor hen die dergelijke waanzin uitkramen is schijnbaar artikel 1 van de grondwet onduidelijk, maar vergissen is menselijk, dat blijkt zelfs voor sommige rechters te gelden. En ook menig demissionair lid van het kabinet doet er ongeneert aan mee. Segregatie en discriminatie, goh wie had nou gedacht dat het ooit weer zo ver zou komen? Want van dat "Dat moeten we met z'n allen toch niet willen." en het twee keer aannemen van een motie tegen een bepaalde pas werd zo van tafel geveegd. Want men hoeft enkel te draaien met woorden en het is werkelijkheid, net zoals de test samenleving toch ook werkelijkheid is geworden. En dat alles voor wat? Want uiteindelijk gaan de meeste mensen die sterven niet dood door de vermeende meest dodelijke ziektemaker ooit. Ze vallen niet bij bosjes neer op straat. En het enige wat nog realistisch lijkt is om alsnog te zorgen voor een constructieve opschaling van de zorg. Juist nieuwe ziekenhuizen er bij, meer intensieve zorg eenheden en meer goed betaald en degelijk opgeleid zorgpersoneel. Want ook seizoensziektes komen onherroepelijk terug en met name de senioren zijn daar het meest vatbaar voor. En als er de een na de andere aanjager injectie nodig is om het milder te laten zijn dan is blijft er stelselmatig een grote behoefte aan zorg. Zeker omdat het aandeel van onze samenleving tot ongeveer het jaar 2050 in grotere verhouding te maken zal krijgen met veel meer 70, 80 en 90 plussers. Dat is nou juist de meest kwetsbare groep als het om eender welke ziekte gaat. De druk op de zorg zal in de komende 30 jaar fors toenemen, omdat behoefte stijgt, doordat er relatief mee senioren bij komen. Er is dus wel degelijk een crisis, maar die is veroorzaakt door alle Nederlandse kabinetten sinds 2006. En men had het kunnen weten, al lang geleden, want de statistische bevolking groei cijfers zijn nauwkeurig bijgehouden.

Eerlijk gezegd verwacht ik geen mea culpa (mijn schuld) van het duo dat vanavond weer maatregelen wereldkundig gaat maken alsof we in een noodtoestand zitten. De cijfers botsen met de angst en paniek zaaierij en dan krijgen ook nog onschuldigen een stigma opgedrukt. Gaat wellicht het hele land (weer) op (volledig of gedeeltelijk) slot, terwijl er delen zijn waar helemaal niets noemenswaardigs aan de hand is. Als de provincie Groningen bijvoorbeeld 0,08 procent van het aantal jaarlijkse sterfgevallen kan toeschrijven aan mensen die een positief signaal kregen na een wattenstaaf proef, dan is daar toch weinig aan de hand. Dit geldt al gedurende twee jaar, ook sinds de boel hier in het Noorden weer volledig los ging, er veranderde niets in dat patroon. Misschien zijn de Noordelingen beter bestand tegen de seizoenen van minder zonlicht en meer lage temperaturen. Hoe dan ook, het zou werkelijk absurd zijn als er nu loodzware maatregelen afgekondigd zouden worden. Of dat nou gericht is tegen een bepaalde groep Nederlanders, voor aparte regio's of het hele land. Want eigenlijk verwacht ik stiekem, tegen beter weten in, dat vanavond het duo, die er toch wel een puinzooi van hebben gemaakt, ieder apart zullen getuigen van hun eigen mea culpa. En dat het hen verschrikkelijk spijt en ze uit de politiek gaan om aldaar nimmer weder te keren. Ja oké, het zal wel over het invoeren van 2G gaan. Wat dan wel weer het voordeel heeft dat het aantal positieve uitstrijkjes fors omlaag zal gaan. Dus meteen resultaat, veel lagere positief uitslagen! Maar hé, we kunnen ook gezellig bij elkaar thuis terecht toch? En achter de voordeur is het nog steeds besloten privé binnenruimte en daar kunnen zelfs de 5000 BOA's niet met de wapenstok en peper spuitbus handhaven. Alleen even zorgen dat de buren er geen last van hebben, dat is ook wel zo netjes, toch? Wees gerust creatief.

En wat er ook gebeurd, Carpe Fucking Diem!

photo1635856968 (2).jpeg
Afbeelding door mij.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center