نویدهای آینده برای بیماران قطع نخاع

آسیب نخاعی یکی از انواع ضایعاتی است که باعث معلولیت بلندمدت بیماران می‌شود. بسته به سطح آسیب نخاعی، بیمار دچار فلج اندام تحتانی با یا بدون ضعف و فلج اندام فوقانی می‌شود. حتی ممکن است عضلات تنفسی بین‌دنده‌ای نیز درگیر شده و مشکلات تنفسی برای بیمار ایجاد شود.

اکنون با پیشرفت فناوری و پزشکی، امیدهایی برای درمان بیماران مبتلا به آسیب نخاعی پدید آمده است.

رابط مغز-ماشین

یکی از روش‌هایی که امید می‌رود برای درمان بیماران قطع نخاع مؤثر باشد، استفاده از رابط مغز ماشین جهت ارتباط مستقیم مغزی با برون‌اسکلت (exoskeleton) است. دکتر میگوئل نیکوللیس (Miguel Nicolelis) از دانشگاه دوک در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است. این فناوری در افتتاحیه‌ی جام جهانی فیفا ۲۰۱۴ در برزیل به نمایش گذاشته شد.

اصلاح عملکرد تنفسی

یکی از مهم‌ترین عواملی که در بیماران قطع نخاع می‌تواند منجر به مرگ شود، اختلال در عملکرد تنفسی است. دکتر فیلیپ وارِن از دانشگاه کِیس وستِرن رزِرو تحقیقاتی را در خصوص استفاده از تزریق آنزیم و فیزیوتراپی برای بازیابی عملکرد تنفسی این بیماران به عمل آورده است.

استفاده از سلول‌های بنیادی برای رشد مجدد نورون‌ها

سلول‌های بنیادی سلول‌های تمایز نیافته‌ای هستند که می‌توانند به سلول‌های مختلف بدن تبدیل می‌شوند. در یک مطالعه، محققان سلول‌های بنیادی رویانی را در موش‌هایی که نخاع آنها قطع شده بود، کاشتند. این پیوند منجر به بازسازی نسبی نخاع و بهبود قابل‌توجه در مهارت‌های حرکتی اندام پیشین جانوران شد.

البته هنوز در انسان‌ها راهی برای بازسازی نخاعی که کاملاً قطع شده است، یافت نشده است. تنها اقدامی که در حال حاضر تا حدودی مفید به نظر می‌رسد، انجام فیزیوتراپی است. ولی اگر روش فوق در انسان‌ها مؤثر واقع شود، می‌تواند نویدبخش بهبود این بیماران در آینده باشد.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now