Sverige bör sluta handla med länder som inte följer avtal om klimat och mänskliga rättigheter

Varför köper vi varor från länder som t ex Kina? Vi tror att vi är miljövänliga då vi i Sverige inte släpper ut så värst mycket koldioxid, samtidigt köper och säljer vi varor som aldrig förr till länder som inte bryr sig det minsta om vare sig miljö eller mänskliga rättigheter.

Vi föredrar att betala 80 kr för en leksak gjord i Kina än att betala 200 kr för samma vara gjord i Sverige.

Jag kan till viss del förstå detta då jag själv också har köpt varor från Kina, några dagar senare slår jag mig för bröstet när jag läser att Sverige inte ökat sina utsläpp av CO2 sedan 1990.

Men jag drar inte parrallellen att en av anledningarna till detta är att vi nu inte längre producerar dessa varor, det är mycket billigare att göra i andra länder som inte tar någon hänsyn till varken klimat eller arbetsvillkor, förrän långt senare.

Nu får jag dåligt samvete när jag vill handla varor från Kina och samtidigt inser jag att vi är alldeles för många som gör samma "misstag" som jag så nu finns det inte så många alternativ till "billiga kinesiska varor".

Det blir värre när jag som är väldigt nationalekonomiskt intresserad inser att anledningen till att vi inte kan köpa svenska varor är för att storföretag håller nere våra löneökningar för de enkelt hotar med att flytta sitt företag till ett land som är "vänligare" mot dem.

Det finns ingen demokrati i Kina och arbetsvillkoren i fabriker är långt ifrån "svensk" standard för arbetarna med långa arbetsdagar och låga löner utan rättigheter att förändra eller ifrågasätta.

Ändå väljer du och jag att köpa billigt i Kina, antingen via sidor som aliexpress, eller i butiker med "made in china" på produkthyllorna.

Vi bör rannsaka oss sälva och fråga oss om det är detta vi står för. Står du för att det är ok att smutsa ner klimatet i jakt på ekonomiska vinster? Står du för att sponsra regimer med bristfälliga mänskliga rättigheter utan demokrati?

Vi röstar med våra pengar, vad vi köper är en röst inte bara på produkten utan även hur den har producerats. Vi behöver alla bli bättre på att tänk på det i framtiden.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center