Czechowice-Dziedzice by night. Mikrorajza bez planu.

Czechowice-Dziedzice to miasto w woj. śląskim, powiat Bielsko-Biała. Miasto sztucznie powołane do życia w 1951r. poprzez sklejenie kilku wsi, z których największe to oczywiście Czechowice i Dziedzice. Powodem dla którego powstało, jak w wielu innych przypadkach w województwie śląskim, był przemysł. Rafineria, kopalnia, fabryka kabli oraz... ostatnia w Polsce fabryka zapałek (zamknięta w 2020, po stu latach istnienia).

Biblioteka Miejska w Czechowicach-Dziedzicach

Mój podopieczny robi karierę foto-modela i umówił się w Czechowicach-Dziedzicach na sesję. Wystąpiłem w roli szofera. Sesja trwała 1:15h, więc postanowiłem zagospodarować sobie czas spacerowo. Studio znajduje się w budynku dworca PKP Czechowice-Dziedzice Południowe. Dworzec nie pełni już swej pierwotnej funkcji, ale pociągi (relacji Katowice - Bielsko-Biała) zatrzymują się tam. Okolice dworce nie zachęcały do nocnej włóczęgi, pojechałem więc do centrum. Parking przy CH "Stara Kablownia". Tak, zgadliście, kiedyś była tam fabryka kabli. Teraz Galeria Handlowa. Dobrze, gdy obiekty poprzemysłowe nie niszczeją, tylko dostają nowe życie.

Chodnik przed Biblioteką

Naprzeciwko galerii znajduje się Biblioteka Miejska. Budynek bardzo duży, spokojnie nadający się do miasta wojewódzkiego (pierwsze zdjęcie w tej relacji). Przyjemnie i sensownie podświetlony, był dobrym początkiem spaceru Czechowice-Dziedzice by night. Udałem się stamtąd w stronę Urzędu Miejskiego.

Kościół św. Andrzeja Bobolo

Po drodze trafił się kościół pw. Andrzeja Boboli (patrona miasta). Czechowice-Dziedzice były pierwszym miejscem postoju relikwii świętego przy ich powrocie do kraju (tyle z Wikipedii wyczytałem). Tutaj również oświetlenie ładnie podkreśla bryłę budynku.

Kino Świt

Spacer odbywał się bez uprzedniego przygotowania. Nawet bez nawigacji Google Maps (spojrzałem tylko wcześniej na układ ulic). Po prostu szedłem przed siebie kierując się logiką miejskich drogowskazów. W taki sposób trafiłem pod Miejski Dom Kultury, w którym działa kino Świt. To kino nieźle sobie radzi, pomimo konkurencji ze strony Multikina w Starej Kablowni. Trochę dziwne, ale nazwa "Kino Świt" jakoś mi pasuje do tego miasteczka.

Pomnik Wolności

Na placu (Skwer Stulecia) w samym centrum stoi Pomnik Wolności. Jest to wierna kopia obelisku, który powstał tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Został postawiony w 1924r a koszt był pokryty ze składek mieszkańców Czechowic, Dziedzic oraz pobliskich wsi Ligota i Zabrzeg. Na obelisku znajduje się napis "nie rzucim ziemi skąd nasz ród" oraz Orzeł Biały. Po bokach obelisku stoją dwie postaci - Legionista oraz Górnik - Powstaniec Śląski. Pomnik był wysadzony przez Niemców tuż po wkroczeniu do miasta we wrześniu 1939r. Ten obecny został postawiony w 2018r, z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości. Nie stoi w oryginalnym miejscu (plac Wolności) z uwagi na powojenne przekształcenia urbanistyczne.

Trasa spaceru

I tyle spaceru. Dla porządku link do mapy z moją trasą.
Wróciłem pod Starą Kablownię po auto i pojechałem po Podopiecznego. Perfect timing, akurat skończył sesję.

Takie zalecenie w CH Stara Kablownia...

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now