"Recenzja" Sprite Invaders (2021) - czyżby gra roku 2021? XD

Drugiego stycznia 2021 roku na portalu CSDb pojawiła się nowa-stara gra na Commodore 64 o tajemniczym tytule "Sprite Invaders", ale to nic innego jak bardzo dobry klon wielkiego klasyka z ery automatów. Chyba się domyślacie o jaką grę może chodzić. Kodowaniem gry zajęła się szwedzka grupa moderska Booze Design, a muzykę skomponowała także szwedzka grupa Zone 45.

Sprite Invaders Ekran.jpg

Gra ta to nic innego jak stare dobre SPACE INVADERS od Taito z 1978 roku. Space Invaders jakie jest, każdy widzi. Tutaj moja recenzja może się skończyć. Moja ocena 10/10 i chyba już mamy grę roku! XD

Ale tak na poważnie. Co ja mogę tutaj powiedzieć... To stare dobre "Space Invaders". Gra działa w drugim porcie joysticka. Sterujemy stateczkiem tylko w dwie strony, w prawo i w lewo, oraz guzikiem fire strzelamy. Mamy do dyspozycji cztery osłony, za którymi możemy się ukryć. Na górze mamy pięć szeregów statków obcych, które latają od prawej strony ekranu do lewej i z pwrotem. Co jakiś czas statki wroga przyspieszają i opuszczają się o jeden poziom. Naszym celem jest zniszczyć wszystkie satki na mapie zanim dotrą na sa dół ekranu i nie dać się zestrzelić. Gierka do najłatwiejszych nie należy. Pierwsza plansza to taki tutorial, schody zaczynają się od drugiej planszy, kiedy statki wroga strzelają bardzo szybko i trzeba się wykazać nie lada refleksem. Mnie się udało dotrzeć do 3 planszy zdobywając 2010 punktów. Grę rozpoczynamy z 3 życiami, a kiedy osiągniemy 1500 punktów, dostajemy kolejne życie. Boże, żebym jeszcze SPACE INVADERS omawiał.

Ach ta grafika, nie wiem czy to na PS5 pójdzie.
Gameplay.jpg

Bardzo fajna jest oprawa dźwiękowa w tej grze, zwłaszcza muzyka na ekranie głównym gry. W grze też słyszymy te charakterystyczne dźwięki wydawane przez statki obcych i które z czasem działają coraz szybciej.

Ale żeby nie było za różowo. Niestety gierka nie radzi sobie z rozdzielczościami 16:9 czyli HD, Full HD i innymi. Wtedy obraz jest rozciągnięty i nie widać całego ekranu. Na dole jest pasek z liczbą naszych żyć, a na górze licznik punktów. Na początku ja grałem w rozdielczości 1920x1080 i monitor nie mieścił mi całego ekranu gry. Najlepiej jest grać w tę grę w rozdzielczościach 640x480 czy 800x600, albo większych o zbliżonych proporcjach. Próbowałem nagrywać ten tytuł w rozdzielczości 800x600, ale program się wieszał, dlatego zacząłem nagrywać w śmiesznej rozdzielczości 1400x1000 czy coś takiego. Screen z tego pokażę poniżej. Dlatego też ekran jest tak śmiesznie po bokach przycięty. To chyba jedyna rzecz, do której mogę się przyczepić.

W tę grę najlepiej grać w rozdzielczościach zbliżonych do 4:3. W prawym dolnym rogu jest Year 1982, ale zostało przycięte.
mniejsza rozdzielczość.jpg


Gierkę można znaleźć na portalu CSDb pod tym linkiem - https://csdb.dk/release/?id=198593

Gierka działa w rozszerzeniu prg i powinna pójść praktycznie na każdym emulatorze Commodore 64. Myślę też, że powinna pójść na konsolkach The C64 Mini (na swojej jeszcze nie próbowałem) oraz na wersji The C64 Maxi.


A teraz przepraszam, mam do wykorzystania jeszcze kilka kredytów i sporo statków obcych do rozwalenia. :)

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now