Bitcoin bankomat

Tenhle článek je reakcí na @zirky’ho návod k využití p2p směnárny. Na úvod bych předeslal, že swapy a p2p burzy jsou obecně skvělým nástrojem na směnu krypta mezi sebou. Pokud jde o nákup, byl bych podstatně zdrženlivější. Hlavním argumentem pro ně by mohla být anonymita, ale ta je jen hodně zdánlivá, tedy pokud rovnou směněné krypto nepřetáhnete přes několik swapů, abyste zametli stopy. I tak vám ale zůstane záznam o nákupu krypta na kartě nebo účtu, který k platbě využijete.

Což z mého úhlu pohledu není špatně – krypto většinou nakupuju veřejně skrze českou směnárnu SimpleCoin, a to okamžitým bankovním převodem. Asi mám někde i partnerský odkaz, který vám dá o něco nižší poplatky, máte-li zájem. Ale zpět k tématu. Nákup bez skrývání mi dá teoreticky šanci odečíst náklady od zisků, až budu jednou prodávat/měnit na fiat. Aby to opravdu fungovalo, asi bych musel nákupy evidovat i v daňovém přiznání, což nedělám. Ale věřím, že i u krypta se bude uplatňovat časový test, jako je tomu třeba u akcií, a metoda FIFO. I kdyby ne, stejně nevidím problém v tom, že se berňák nebo jiné úřady mohou dozvědět, že kupuju krypto. Zase tak paranoidní nejsem.

Každopádně pokud chcete být maximálně anonymní, druhou nejlepší variantou po předání hotovosti z ruky do ruky někomu, kdo vám třeba v hospodě u piva pošle krypto na vaši peněženku, jsou podle mého bitcoinové bankomaty. Kdyby vás vyšetřovala kriminálka, stejně na vás přijdou – bankomaty i btcmaty jsou většinou pod kamerami a ty druhé navíc obvykle v obchodních centrech nebo na jiných rušných místech, kde je i plno kamer všude okolo. Tady v Praze je jich asi tucet v metru. Takže kdyby někdo třeba od policie opravdu chtěl, podle záznamů vás prostě vystopuje. Finančák asi ne, nicméně nevím, jaké mají v tomhle směru pravomoci.

BTCmaty mají ale podle mě jednu zásadní výhodu. Jejich použití už nemůže být jednodušší, v principu to trvá cirka půl minutky. Asi půl tuctu lidí jsem nechal koupit si první krypto právě v metru v bitcoinovém bankomatu, nainstalovali si peněženku do mobilu a za pár minut na ní měli krypto za pár stovek. Žádné občanky, žádné KYC, žádný balast okolo. Potřebujete jen QR kód s vaší adresou. Celé to vypadá třeba takhle:

Čas: 1 vteřina od začátku nákupu. Nabízené měny se liší podle automatu a jeho provozovatele, ale BTC (klasicky i přes Lightning Network) a LTC jsou dnes asi standard. Často je na výběr i ETH. Litecoin občas využívám k placení a mám peněženku v mobilu, tak jsem vybral ten.

Čas: 3 vteřiny od začátku nákupu. Vybírám, že chci nakoupit...

Čas: 4 vteřiny, ne nejsem politicky exponovaný.

Čas: 5 vteřin. Ok, obchodní podmínky bych si měl přečíst... Takže řekněme, že s tím strávím minutu.

Čas: 70 vteřin. Automat mě varuje, že nemám posílat krypto někomu, kdo mě vydírá. Řekněme čtvrt minutky na prostudování.

Čas: 85 vteřin od začátku nákupu. Platit budu korunami.

90 vteřin od začátku, skenuju QR kód. Můžu ho mít vytištěný, v mobilu nebo tabletu. Uložený jako obrázek nebo vygenerovaný přímo v peněžence. Jak už jsem psal, v mobilu mám LTC peněženku.

100 vteřin od začátku, vkládám bankovku. V době nákupu byl kurz asi o 100 Kč nižší, než kolik ukazuje bankomat. Takže poplatek za službu plus na fee, které je ale u LTC minimální, je asi 5 %, respektive cirka 25 korun při nákupu za pětistovku. U vyšších nákupů je poplatek obvykle nižší, na druhou stranu tam už bych asi volil klasickou směnárnu, viz výše.

I s přečtením obchodních podmínek a varování mám hotovo za dvě minuty, transakce je okamžitě odeslána a ještě na eskalátorech do metra mi přijde potvrzená platba. Za normálních okolností se těmi obrazovkami proklikám mnohem rychleji.

BTC bankomat v kostce

➕ Nic jednoduššího už není
➕ Žádné KYC, můžete vám být klidně 13
➕ V rámci možností relativně anonymní
➖ Vyšší poplatky
➖ Omezený výběr měn, obvykle jen 2-4 nejznámější
➖ Drtivá většina akceptuje jen hotovost
➖ Zdaleka nejsou všude

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
4 Comments