Strava, díl 1.

Poslední dobou si sumarizuju nějaký svoje poznatky ohledně všech témat, který se nějakým způsobem dotýkaj mojí pohybový praxe a který nějakým způsobem studuju (ať už víc mělce, nebo do hloubky). Je to jeden z důvodů, proč jsem se nějakej čas neozval. Zkrátka bylo třeba si v tom udělat trochu pořádek. A teď je třeba to zase poslat do světa, protože člověk může popsat tisíc stran textu, ale nejlíp se stejně učí a posouvá dialogem s jinou lidskou bytostí, protože tu napadaj věci třeba z úplně jinýho úhlu pohledu...

Pravidelnost

První věc, kterou mám v kostce hotovou, je strava. Zrovna tohle pro mě úplně není téma, který by mě nějak hluboce interesovalo, ale do pohybový praxe chtě nechtě nějakým způsobem patří. Protože celkem rychle si člověk všimne (když třeba dvě hodiny denně trénuje), že jako na zmrzlině a citrónový Poděbradce fungovat nejde. Takže je třeba to nějak vybalancovat, ačkoliv třeba zrovna výživovej poradce netoužim bejt. Zase tolik mě to nebaví a zase tolik času nejsem ochotnej tomu věnovat. Ačkoliv mám za sebou pár seminářů a dneska už možná i 10 let zkoušení všech možných stravovacích systémů od objemovýho jídelníčku pro študáky (taková ta kulturistická klasika), až po speciality jako vitariánství. A samozřejmě několik knih... Stravě se taky hodlám dál věnovat, ale zatim asi úplně ne nějak zevrubně. Možná když bude čas.

První pointou ohledně jídla, na který se překvapivě shodnou snad úplně všechny moje zdroje a na kterou jsem já osobně celkem dlouho hodně kašlal a měl to nějak na háku, je docílení jistý pravidelnosti v jídelníčku. V podstatě od čínský medicíny, až po nějakej sportovní výkon, nehledě na zdroj, se tohle opakuje stále dokola. Jez pravidelně.

V čem se potom jednotlivý protokoly liší, to je nějaký množství a velikost porcí. Někde se doporučuje jíst pětkrát denně menší porce, jinde třikrát denně větší porce, samostatnou kapitolou by pak byl protokol intermittent fasting, aka přerušovaný půst...Obávám se, že v tomhle smyslu už svatej grál ve stravě nenajdeme a bude to silně individuální záležitost. Já sem sám sebe po poměrně dlouhým zkoumání našel v určitý formě přerušovanýho půstu (konkrétně mi to vychází na jedno okno 14 hodin a druhý okno 10 hodin). Někdo jinej se asi najde ve větších porcích zkonzumovaných 2/3x denně, dalšímu zase vyhovuje jíst víckrát denně menší porce. Bude to pravděpodobně záležet na více faktorech (životní styl, pracovní doba, věk, pohlaví...).

Každopádně pravidelnost je, zdá se, jedním z klíčových prvků na cestě za nějakým vlastním udržitelným stravovacím modelem, kterej může mít sám o sobě poměrně velkej vliv na celkovej prospěch organismu, ať už z hlediska zdraví, nebo výkonu. Bez hlubšího kontextu asi ne nutně úspěšnej, ale rozhodně to z mýho průzkumu vypadá, že nezanedbatelnej.

Jak jste na tom s pravidelností v jídelníčku vy?

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center