Copy/paste of authentiek

copy past.jpg

Beste steemers

Bestaat authenticiteit?
Als creatieveling is de zoektocht naar een authentiek concept soms vaak een lijdensweg, menigmaal is het zoeken in jezelf en je talenten, voordat het eureka moment er is. Hard werken en op regelmatige basis passioneel bezig zijn met het uitoefenen van je talenten, geven u tevens geen garantie op het vinden van een eureka moment. Regelmatig is het samenbinden van door jou reeds uitgevoerde technieken of het net aangaan van nieuwe uitdagingen, die er voor zorgen dat men een authentiek concept of content ontdekt. En anderzijds is elke creatie op zich iets uniek en dus authentiek. Natuurlijk is cultuur ook een aaneenschakeling van stromingen en contra stromingen, doch denk ik persoonlijk dat door net niet doelbewust bezig te zijn met deze stromingen, je er voor zorgt dat je concept authentieker wordt of is. Tevens kan ik niet ontkennen dat ikzelf beïnvloed ben door reeds bestaande creaties of filosofieën. Even goed wil ik niet ontkennen dat juist het observeren of bestuderen van grote meesters, ervoor zorgen dat u bepaalde technieken net overneemt of geïnspireerd door geraakt. Het bestuderen van technieken zorgt er tevens voor, dat u uw eigen stijl verder kan ontwikkelen of verfijnen of verbreden. Met andere woorden, hoe meer soorten groenten u heeft om uw soep te maken, des te meer u kan overwegen welke smaken uw soep zal bevatten. Al is het klakkeloos overnemen van iemands zijn concept of stijl, voor mij net zoiets als diefstal.
Doordat er reeds vele technieken al gebruikt werden of verfijnd werden door creatievelingen die ons reeds voorgingen, dat dit ervoor zorgt dat het vinden van een authentieke stijl of concept niet zomaar voor het rapen ligt. Daarbij vind ik persoonlijk juist interessant om tijdens deze zoektocht, met andere creatievelingen van ideeën te wisselen. Zodat dit er ook voor zorgt dat vaak ideeën en technieken van elkaar worden overgenomen. Op het moment dat er nieuwe techniek of instrument ontstaat (bv nieuwe filter in een computerprogramma) is het ook logisch dat een aantal creatievelingen van start gaan met het gebruiken van deze nieuwe technieken en instrumenten. Al vind ik persoonlijk, dat het beter is de nieuwe technieken of het gebruik van nieuwe instrumenten, te integreren in je persoonlijke stijl of content, in plaats van het overnemen van een concept of stijl. Ook kunnen er zelfs nieuwe stijlen ontstaan door de vernieuwingen van technieken of instrumenten, ook daarbij is het erg belangrijk om u eigenheid niet te verliezen.
Dus zoals je wel kunt merken is de zoektocht naar authenticiteit niet van zelfs sprekend. Daarbij komt tevens de vraag wanneer is iets echt authentiek en wanneer is iets copy/paste van een reeds bestaande creatie. Met andere woorden waar ligt de grens van authenticiteit tussen een originele song en een cover van diezelfde song?

Mee heulen met de hype?
Vaak zie ik hoe creatievelingen meegaan met bepaalde trends binnen het culturele landschap. Soms zelfs vaak hun authentieke stijl of concept verloochenen, door de drang naar roem of geld. Natuurlijk kan niet ontkennen, dat het vaak niet gemakkelijk is, om als creatieveling te overleven, met het uitoefenen van je passie. En het vaak zoeken is, om een compromis te vinden tussen tijd voor het uitoefenen van je passie of tijd vrij maken om het nodige geld bij elkaar te krijgen voor de huishuur. Waarbij het natuurlijk erg verleidelijk is om mee te surfen op het succes van anderen of het blindelings overnemen van concepten die trendy zijn. Maar vergis u niet beste creatieveling, eenmaal de hype over is, zal de interesse in uw creaties ook wegebben.
Vaak zie ik hoe concepten blindelings worden overgenomen en onder een andere naam worden heruitgebracht door creatievelingen , ook dit vind ik persoonlijk walgelijk en een gebrek aan inspiratie of zelfs eigenwaarde. Natuurlijk blijft portret schilderen portret schilderen, al vind ik het soms jammer dat sommige creatievelingen zich laten leiden door de hype van het moment, in plaats van voor hun eigen weg der creativiteit te gaan. Ook hier kan ik niet ontkennen dat de verleiding voor mij ook soms groot is.
vb. Toen ik hier binnen de NSFW hashtag zag, dat maar er weinig naaktmodel tekeningen waren, heb ik natuurlijk de door mij reeds gemaakte tekeningen gepost. En net zoals in het echt leven verkoopt NSFW hier ook het best. Toen werd de verleiding bij mezelf natuurlijk ook groot, om het project waar ik mee bezig ben, namelijk kompanen http://kompanen.weebly.com/ , te stoppen en met te volle op NSFW te storten. Maar dan zou ik me persoonlijk en kopieermachine vinden in plaats van een kunstenaar. Idem dito wat het schrijven of posten van poëzie betreft. Ook bij deze uiting van creativiteit, ga ik er vanuit dat dit niet iedereen gegeven is om daarvan te leven. Zou ik daarom moeten stoppen met het schrijven van poëzie? Of ik moet stoppen met het trachten om mijn schrijfstijl te verbeteren door het lezen van oude meesters in de schrijfkunst. Persoonlijk denk ik, dat deze die mee surfers op het succes van een ander, door de mand gaan vallen op langere termijn. Dit doordat deze die het concept bedacht hebben, het net is of hij een zaadje in zich draagt, en dat daardoor hij ook gelijk het DNA van het concept bezit. En daardoor het concept veel verder kan doorgronden en verfijnen.
Maar ook hier is het afwegen en bepalen hoe men zichzelf wil profileren.

Copy/paste of authentiek
Zoals jullie wel opmerken is de afweging maken of men iets copy/ paste of men tracht iets authentiek te maken erg belangrijk. Niet enkel bepaald het wie of wat u bent als creatieveling. Tevens zal deze overweging bepalen hoe de toeschouwer denkt over uw creaties of als u als creatieveling.. Voor mij persoonlijk is de afweging vlug gemaakt, en tracht ik steeds op zoek te gaan naar een authentiek concept of stijl, maar dit is voor een van ons een persoonlijke keuze.
Dus voor u iets copy/paste of een concept overneemt, kunt u beter eerst de voor en nadelen afwegen.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Logo
Center