زبان جاوا اسکریپت در سال ۱۹۹۵ در شرکت نتاسکیپ ساخته شد. هدف نتاسکیپ از ساختن این زبان آن بود که مقداری قابلیتهای پویا به صفحات ایستای HTML که در مرور این شرکت به نام ناویگیتور نمایش داده میشد، اضافه کند.
در ابتدا این زبان استاندارد نبود، ولی بعد نتاسکیپ آن را جهت استانداردسازی به ECMA ارائه کرد. با توجه به اینکه کلمهی جاوا در نام جاوا اسکریپت متعلق به شرکت سان بود و امکان نقض کپیرایت وجود داشت، ECMA برای شکل استاندارد شدهی زبان جاوا اسکریپت نام ECMAScript را انتخاب کرد.
بر این اساس، اکمااسکریپت در حقیقت، استاندارد زبان جاوا اسکریپت است. در حال حاضر، هر سال نسخهی جدیدی از این استاندارد منتشر میشود و قابلیتهای جدیدی را به زبان جاوا اسکریپت اضافه میکند.