Je suis stupéfait. Jag slagen med häpnad!
Den som säger så är en tidigare tekniskt ansvarig chef för Notre Dame. I en intervju säger han att
Branden har i DN jämförts med ruiner i Tyskland efter andra världskriget, ärkebiskopen menar att "Mänsklighetens själ rörs till tårar när en katedral brinner", "Notre-Dame engagerar i hela världen". I ett sekuliserat Europa är det mest fråga om en turistattraktion som blivit bränd. Jag känner ingen vars själ rörts till tårar, som ärkebiskopen talar om. Branden i Notre Dame har i mina ögon pumpats upp till orimliga proportioner i media.
Om några dagar planerar gula västarna sin stora manifestation Ultimatum 2 i Paris.
https://paris.demosphere.net/rv/69148
Planen är fortsatta demonstrationer in i juni med inbjudan till resten av Europa att delta.
Branden i Notre Dame kommer väldigt lägligt för regeringen i Paris som har stora svårigheter att hantera gula västarna och den folkstorm som vägrar att lägga sig.
Är branden i Notre Dame en undanmanöver? Långsökt ja. Omöjligt, nej.