Soundtracks to cry

We're back with another post about favorite film soundtracks. There are so many that I can't say I have a single favorite, but of course, there are some I listen to more often. Today I'm going to tell you which ones are special to me, and which also happen to be from truly captivating films that have left a mark on me.
That's why these are the songs I put on when I want to listen to music while doing housework or working on the computer. They're also songs I like to listen to when I'm feeling a little down. I don't know if it happens to you, but when you're depressed, you want to listen to something that makes you feel even worse. Well, that's me; that's just how I am.
Which one should I start with? I think the ideal one is the soundtrack to Cinema Paradiso, which is spectacular. Behind that music is the maestro Ennio Morricone. I'd also like to recommend the documentary Ennio: The Maestro. You have to see it to discover more about this genius and how he became one of the great composers of film music, something his circle of composers and musicians disapproved of, since composing music for films was considered low-class at the time.
I love Cinema Paradiso. I love that film, its story, and every time I watch it, I cry as if it were the first time. Listening to its music makes me remember the scenes in the film, those especially painful scenes of the protagonist's unrequited love.
I'll leave you with one of the songs, in a version performed by Benedetta Caretta.
Volvemos con otra entrada sobre bandas sonoras favoritas. Hay tantas que no puedo decir que una en particular sea mi favorita, pero claro, hay algunas que escucho con más frecuencia. Hoy les voy a contar cuáles son especiales para mí, que además forman parte de películas realmente cautivadoras que me han marcado.
Por eso, estas son las canciones que pongo cuando quiero escuchar música mientras hago las tareas de la casa o trabajo en el ordenador. También son canciones que me gusta escuchar cuando estoy un poco triste. No sé si les pasa a ustedes, pero cuando uno está deprimido, quiere escuchar algo que lo haga sentir aún peor. Bueno, ese es mi caso; así soy yo.
¿Con cuál debería empezar? Creo que la ideal es la banda sonora de Cinema Paradiso, que es espectacular. Detrás de esa música está el maestro Ennio Morricone. Aprovecho para recomendarles el documental Ennio: El Maestro. Tienes que verla para descubrir más sobre este genio y cómo se convirtió en uno de los grandes creadores de música para cine, algo que su círculo de compositores y músicos desaprobaba, ya que componer música para películas se consideraba de baja categoría en aquella época.
Me encanta Cinema Paradiso. Me encanta esa película, su historia, y cada vez que la veo, lloro como si fuera la primera vez. Escuchar su música me hace recordar las escenas de la película, esas escenas especialmente dolorosas del amor no correspondido del protagonista.
Les dejo con una de las canciones, en una versión interpretada por Benedetta Caretta.
Another soundtrack I love is from The Godfather, which is also one of my all-time favorite movies. I've lost count of how many times I've seen it. So many times, and every time I look up the music on YouTube to listen to it.
There's a scene in the third film where the song "Bruce la Terra" plays, and Michael Corleone remembers Apollonia, the woman he loved who was taken from him, unaware that at the end of that film, another important person in his life would be taken from him, because the price of absolute power was loneliness.
Otra banda sonora que me encanta es la de El Padrino, que también es una de mis películas favoritas de todos los tiempos. He perdido la cuenta de cuántas veces la he visto. Tantas veces, y cada vez busco la música en YouTube para escucharla.
Hay una escena en la tercera película donde suena la canción "Bruce la Terra" y Michael Corleone recuerda a Apollonia, la mujer que amó y que le fue arrebatada, sin saber que al final de esa película, otra persona importante en su vida le sería arrebatada, porque el precio del poder absoluto era la soledad.
You're noticing that I like sad songs, and if you add tragic stories of impossible love to that, well, that's it, I'm completely captivated and I cry. That's why I know I'm not a psychopath, because a movie scene with a song can make me cry, something a psychopath would never do. That's why I want to share with you a song that was used in a specific scene from an Italian production called "La Bestu Juventud" (The Best of Youth). That scene, where Georgia's look at Matteo says it all. Knowing the fate of both characters after that scene, it takes on a devastating meaning. The song is "A Quien" (To Whom), by Fausto Leali.
Te estás dando cuenta de que me gustan las canciones tristes, y si a eso le sumas historias trágicas de amor imposible, pues ya está, me quedo completamente cautivado y lloro. Por eso sé que no soy un psicópata, porque una escena de una película con una canción puede hacerme llorar, algo que un psicópata jamás haría. Por eso quiero compartir contigo una canción que se usó en una escena específica de una producción italiana llamada "La Bestu Juventud" (La mejor juventud). Esa escena, donde la mirada de Georgia a Matteo lo dice todo. Sabiendo el destino de ambos personajes después de esa escena, adquiere un significado devastador. La canción es "A Quien" (A quien), de Fausto Leali.
Another soundtrack worth enjoying for all it represents is from a film that broke my heart: The Broken Circle Breakdown, also known as Alabama Monroe. I fell in love with that film, despite how devastating its story is. There's a lot of music in the film, since the characters are musicians. Here's a scene where the lead actress performs one of the songs.
Otra banda sonora que vale la pena disfrutar por todo lo que representa es la de una película que me rompió el corazón: The Broken Circle Breakdown, también conocida como Alabama Monroe. Me enamoré de esa película, a pesar de lo devastadora que es su historia. Hay mucha música en la película, ya que los personajes son músicos. Aquí hay una escena donde la actriz principal interpreta una de las canciones.
To finish, I'll leave you with a song from the film Brokeback Mountain, whose soundtrack was composed by Gustavo Santaolalla. I remember that many people I knew didn't want to see it; they said they didn't want to see anything about homosexuals. I don't care if the story is about heterosexuals or gays; what matters to me is that the story has an impact, and this one did. With that, I conclude this post full of sad but fabulous songs.
Para terminar, les dejo una canción de la película Brokeback Mountain, cuya banda sonora fue compuesta por Gustavo Santaolalla. Recuerdo que mucha gente que conocía no quería verla; decían que no querían ver nada sobre homosexuales. A mí me da igual si la historia trata sobre heterosexuales o gays; lo que me importa es que la historia impacte, y esta lo hizo. Con esto, concluyo esta publicación llena de canciones tristes pero fabulosas.

Gifs and separators made by me in photoshop. Translation with Deepl
