This content was deleted by the author. You can see it from Blockchain History logs.

راه‌های پیش‌گیری از گاستریت و ناراحتی‌های معده

لازم به ذکر است که گاستریت انواع گسترده‌ای دارد و شامل یک وضعیت خاص با علت یکسان نیست. با این حال، فرآیندهای مختلفی که منجر به بروز التهاب معده می‌شوند، از نظر مکانیسم بروز بیماری و علایم و نشانه‌ها تا حدودی مشترک هستند و روش‌های پیش‌گیری خاصی می‌تواند از بروز بسیاری از موارد گاستریت جلوگیری کند.

به‌عنوان مثال، همان‌گونه که در پست‌های قبلی گفته شد، مکانیسم بروز گاستریت و التهاب معده ناشی از آسیب پوشش معده بر اثر اسید معده است، چرا که در بعضی از وضعیت‌ها، محافظت‌های طبیعی موجود در معده از بین می‌رود و شیره‌ی گوارشی که بسیار اسیدی است، این فرصت را پیدا می‌کند که به مخاط معده آسیب برساند.

gastritis treatment
Image credit: pinterest

یکی از روش‌هایی که می‌توان از آسیب معده و التهاب آن جلوگیری کرد، خوردن دفعات مکرر وعده‌ی غذایی با حجم کمتر است. در افرادی که مکرراً دچار سوءهاضمه می‌شوند، خوردن وعده‌های غذایی مکرر با حجم کمتر غالباً به تسکین علایم ناشی از اسید معده کمک می‌کند.

مسئله‌ی دیگر اجتناب از غذاهای تحریک کننده‌ی معده است. برخی از غذاها معده را تحریک می‌کنند، خصوصاً ادویه‌جات، غذاهای ترش و اسیدی، غذاهای سرخ شده، و یا غذاهای خیلی چرب، که بهتر است از این‌گونه غذاها اجتناب شود تا علایم و نشانه‌های ناشی از ناراحتی معده بروز نکند.

اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز توصیه‌ای است که می‌تواند از آسیب رسیدن به مخاط معده جلوگیری کند.

باز همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، یکی از علل شایع بروز گاستریت مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی است که در واقع همان داروهای مسکن شایع، از قبیل ایبوپروفن، ناپروکسن، و ایندومتاسین، هستند. می‌توان به جای این‌گونه داروها از داروهای دیگری مانند استامینوفن استفاده کرد، که تأثیر کمتری بر روی معده دارند و کمتر مشکلات معده ایجاد می‌کنند. در واقع داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی از تولید پروستاگلاندین جلوگیری می‌کنند که یکی از عوامل محافظ معده است، و در صورتی که میزان آن کاهش یابد، معده در مقابل اسید معده آسیب‌پذیر می‌شود.

Logo
Center