Czy posiadacie jakieś stare monety? Jak wycenić monetę ? [1]

Witam, mam na imię Mateusz, mam ogromny wachlarz zainteresowań, a jednym z nich jest numizmatyka.

W tym wpisie chciałbym wam przybliżyć temat wyceny monet.

Wiele razy byłem zapraszany do wyceny kolekcji przez najróżniejszych ludzi, często osoby te miały szczątkową wiedzę na temat numizmatyki, doprowadzało to do niezliczonych sytuacji, gdzie ja wyceniałem monetę np. na 100 zł, a osoba zainteresowana przybliżała mi telefon do głowy i mówiła:

„Patrz znalazłem tę samą monetę w podobnym stanie, a jest warta 300 zł”.

Dlaczego tak się dzieje?
Już śpieszę z wytłumaczeniem.

Monety mają 2 główne cechy, poprzez które możemy poznać ich wartość.

Pierwsza z nich to stan, wyróżniamy ich kilka, zapisując je od liczby I do VII.

I Stan menniczy
II Znakomity
III Bardzo piękny
IV Piękny
V Bardzo dobry
VI Dobry
VII Zły

Aby odczytać stan możemy ruszyć do specjalisty albo przyrównać stan naszej monety do innej, które znajdziemy na stronach internetowych.

Druga cecha jest już mniej znana, a bardzo ważna i łatwa do odczytania. Jest to mennica.

1 marka.jpg

Mennicę wskazują nam literki symbole etc.

Dzięki tej małej literce nasz numizmat może zwiększyć swoją wartość o 100%, 200%, a nawet o 1000%, względem tej samej monety (z tego samego rocznika).

Jest o wiele więcej cech, które wpływają na cenę i wartość kolekcjonerską monety. W tym wpisie przytoczyłem tylko dwie podstawowe. W przyszłości omówię rzadkie cechy, o których większość osób nie wie, a co ciekawe niektóre dotyczą naszej dzisiejszej waluty, która to również może mieć dużą wartość kolekcjonerską.

Dziękuję.untitled.gif

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
4 Comments
Ecency