Rozpacz Polki (MWSRz 2/20)

Zajęło mi to trochę dłużej niż planowałem, ale udało się. Ukończyłem finalną wersję drugiego kawałka z dwudziestu nagranych w ramach projektu "Muzyka w służbie Rzeczypospolitej". Na Hive jak zwykle wrzucam przedpremierowo. Premiera na YT pewno w tym tygodniu.

A co się zmieniło w porównaniu z poprzednią wersją? Po pierwsze, zmieniłem perkusję. Po drugie, doszlifowałem wokal. Poustawiałem też głośności różnych ścieżek. Myślę, że teraz brzmi lepiej, ale porównać sobie mogą tylko Ci, którzy przed marcem ściągnęli MP3. W niedzielę podmieniłem pliki na stronie i na Soundcloudzie, więc starej wersji nie ma już w Internecie.

A co za utwór? Tym razem na warsztat wziąłem "Rozpacz Polki". Jest to pieśń znaleziona w wydanym w 1864 roku w Lipsku zbiorze pt. „Lutnia. Piosennik polski. Zbiór pierwszy”. Jej autorem jest Seweryn Goszczyński. W oryginale jest bardzo długa, więc musiałem ją mocno skrócić...

Noc świat oddziała – gwiazdy nie świecą
Płynie wiatrami tuman wilgotny;
W polu, przy drodze tkwi krzyż samotny,
Pod krzyżem stoi młodzian z dziewicą.

Konik młodzieńca na bój poryża,
Serce młodzieńca na bój kołacze –
Łzami cichemi dziewczyna płacze,
Cichą boleścią żegna żołnierza.

I wsteczną drogą znikli oboje;
Tylko krzyż został sam i milczący,
Wznosząc, jak ojciec błogosławiący,
Ściągnięte ku nim ramiona swoje.

Noc się spuszczała, gwiazdy nie świecą,
Płynie wiatrami tuman wilgotny;
W polu, przy drodze tkwi krzyż samotny,
Pod krzyżem widać postać kobiecą.

Sparła na krzyżu strzaskane ciemię,
Białą sukienkę barwi krew skroni –
Wędrowcy chcieli przemówić do niej,
Postać pierzchnęła – poszła jak w ziemię.

Był to duch tylko – szata niebianek –
Ciała jej szukaj na bitwy polu,
Tak Polce kończyć w serdecznym bólu,
Gdy za ojczyznę ginie kochanek.

Ogólnie rzecz biorąc jest to jedna z najmniej znanych pieśni z repertuaru, którym zająłem się w ramach ubiegłorocznego projektu. Wcześniej nie było żadnego jej nagrania. Nie mogło być, bo nigdy jej nie wykonywaliśmy na koncertach. Mam nadzieję, że ta studyjna wersja ze świetnie pasującą altówką (brava @justynao) przyczyni się nieco do jej popularyzacji.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
8 Comments
Ecency