Dziennik studenta kulturoznawstwa 12.10.2021

img_2379.jpg

Na Kulturze polskiej XXI wieku prezentowaliśmy dziś teksty kultury, które naszym zdaniem są znamienne dla ostatnich 20 lat. Warto tu dodać, że pod pojęciem „tekstu kultury” można rozumieć praktycznie wszystko. Propozycje trzeba było wcześniej wrzucić na Teams. W oparciu o nie prowadząca zajęcia zrobiła prezentację i wg tej narzuconej kolejności były one przedstawiane.

Na początek poszły tematy telewizyjne. Pierwszy: Polskie wersje reality i talent show. Drugi: Polskie kabarety. Tu nawet wynikła ciekawa dyskusja, która moich kolegów i koleżanki doprowadziła do wniosków, że 1) obecna władza zbanowała kabarety i puszcza powtórki, z drugiej jednak strony: 2) kabarety utrwalają patriarchat bo praktycznie nie występują w nich kobiety… Trzecim tekstem kultury były dwa seriale: „Ranczo” i „Świat według Kiepskich”. Ten pierwszy został oceniony jako „rozumiejący Polskę”, drugi jako nieco zaściankowy. W „Ranczu” alkoholicy wychodzą z alkoholizmu i osiągają sukcesy, a Ferdek pije piwo zarówno w pierwszym, jak i w ostatnim odcinku. Jako czwarty przykład kultury XXI wieku przywołana została „Youtuberka Jola Szymańska”, która była „hipster-katoliczką”, a potem „się tego wstydziła” i ogłosiła apostazję. Po tym wystąpieniu przyszła kolej na mnie. Jak już wcześniej pisałem, wybrałem Klocucha, a konkretnie utwór pt. „lepsze niż telewizja”.

Jak się śmiejesz to nie dobrze
24 godziny w lesie
Kiedyś wyrządziła dawnej przyjaciółce krzywdę
Teraz bała się jej zemsty
Uprawialiśmy sport przez 12 godzin
Mecz z widzami i wypadek
Jak spędzić wakacje, jakich jeszcze nie było
Miałem koszmarne dzieciństwo, ale zostałem miliarderem
Zjedliśmy w najlepiej ocenianej restauracji
Uczymy dziadka pływać, zakopaliśmy go jak spał
Dziewczyna zrobiła mi makijaż
Kościoły w grach
Ostatni na krześle wygrywa
Zalało nam dom na serio
Straciłem wszystkie pieniądze
UFO porwało samolot
Przeszukujemy polskie plaże
Założyliśmy nowy dom ekipy, lista youtuberów
10 ciekawych gadżetów do walki z komarami
Wypadek, policja i przystojny chłopak

Lepsze niż telewizja
Możesz oglądać co chcesz i możesz pisać komentarze
To jest lepsze niż telewizja
Może tu też są reklamy, ale i tak zablokowałeś
Lepsze niż telewizja
Nie jakiś nudny dziad, co mówi co mu drugi każe
To jest lepsze niż telewizja
Tylko fajny kolega i będę robił co mi każe (…)

Mój komentarz o dyktaturze algorytmów i promowaniu miernoty (o czym świadczą odśpiewane przez Klocucha tytuły filmów z karty „Na czasie” na YT) był ostatnim podczas zajęć. Dodam, że kontynuacji nie będzie, więc gdybym wybrał Legutkę trafiłby on na koniec listy i nie miałbym nawet szansy, aby go zaprezentować.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
3 Comments
Ecency