80. rocznica pierwszego transportu do KL Auschwitz

W niedzielę przypada 80. rocznica pierwszego transportu do KL Auschwitz. Wyruszył on nad ranem 14 czerwca 1940 roku z Tarnowa. Znalazło się w nim 728 mężczyzn, z czego zdecydowaną większość stanowili polscy więźniowie polityczni.

W grudniu 2019 roku uczestniczyłem w spotkaniu dotyczącym obchodów tegorocznej rocznicy. Miało być z rozmachem. Niestety pandemia pokrzyżowała plany i będzie dość skromnie. Uroczystości pod pomnikami, wystawa plenerowa i filmy w amfiteatrze. Wydarzenia zaplanowano zarówno na sobotę, jak i niedzielę.

Ja do tych obchodów dołożyłem cegiełkę jeszcze w ubiegłym roku. Jeszcze latem rozpocząłem prace nad pierwszą prezentacją w ramach Wirtualnego Muzeum II Wojny Światowej. Poświęciłem ją pierwszemu transportowi, uwzględniając szerokie, tarnowskie tło.

Prezentację "Pierwszy Transport do Piekła" można zobaczyć zarówno na ekranie komputera, jak i w goglach VR za pomocą aplikacji Google Ekspedycje. Dostępne są dwie wersje językowe: polska i angielska.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
Join the conversation now
Ecency