11. Nie bądź obojętny

Z wszystkich przemówień podczas obchodów 75. rocznicy wyzwolenia KL Auschwitz najbardziej zapadło mi w pamięć to wygłoszone przez Mariana Turskiego. Słuchałem go uważnie i miałem nieodparte wrażenie, że jego odbiór niewiele będzie miał wspólnego z Holocaustem. Nie myliłem się. Od dwóch dni "Auschwitz nie spadło z nieba" zestawiane jest z LGBT+ i bieżącą sytuacją polityczną.

"Nie bądź obojętny". Trudno nie podpisać się pod tymi słowami. Przypomina mi trochę napis z plakatów, które 20 lat temu drukowałem i rozwieszałem potajemnie w swoim liceum. "Najgorętsze miejsce w piekle szykowane jest nie tym, którzy zabijają, ale tym, którzy się bezczynnie temu przyglądają". Nic dziwnego, że Marian Turski skierował swoje przemówienie do młodych. Młodzi takie słowa łykają jak pelikany. Coś o tym wiem. Sam za młodu "łatwo zbyt łatwo dałem się prowadzić – do bitwy o nie swoją sprawę". Drukowałem więc nie tylko plakaty z czeczeńskimi uchodźcami i cytatem z Dantego, ale również zestawiałem podobizny Hitlera i Leppera. Wówczas uważałem to za uprawnione. Z wiekiem jednak zmądrzałem i zrozumiałem, że z dwojga złego lepiej być obojętnym niż zmanipulowanym. To zmanipulowani Niemcy zagłosowali na Hitlera i wynieśli go do władzy.

Auschwitz nie spadło z nieba obojętności. Auschwitz wzięło się z kalkulacji. Licznych kalkulacji. Najpierw oddano Hitlerowi Czechosłowację licząc, że to go zadowoli. Potem nie ruszono palcem w obronie Polski. Bo po co przelewać krew za Gdańsk skoro jest Linia Maginota? Finów też zostawiono samym sobie, choć im akurat udało się obronić. Na raporty z Polski nie reagowano. Plany KL Auschwitz zaległy gdzieś na biurkach decydentów. Obojętność? A może kalkulacja na pozbycie się chasydów...?

"Nie bądźcie obojętni, jeżeli widzicie kłamstwa historyczne. Nie bądźcie obojętni, kiedy widzicie, że przeszłość jest naciągana na poczet aktualnej polityki." Ja do tych słów Marian Turskiego dodałbym: nie bądźcie obojętni, gdy widzicie kretyńskie porównania, gdy słowom próbuje się nadawać nowe znaczenia i używa jako pałki, gdy jakiekolwiek obecne zjawiska w Polsce próbuje się porównywać z Holocaustem...

Screenshot_2020-01-29 Sylwia Spurek on Twitter Najlepszym uzupełnieniem będą słowa żydowskiego noblisty Isaaca Singera Zado[...](1).png

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
3 Comments
Ecency