Studio Portraiture - Natalie Hazel - 8 Photos (En-My)

Hello everyone in this awesome Photography Lover community. How is your day? I hope you guys are having a great time.

One of my favorite portrait photography environment is in a studio. This type of photography gives me full control on the environment or the photo shooting set. Usually studio photography is used for taking photos of people. This includes a portrait of individuals, family portraits of group portraits and couples. Studio photography allows me to control the lightings, props, background and other elements that I need during the photoshoot, sometimes even I can create the wind or smoke for certain type of photo that I need. But for today's post I only do a very simple studio set just only using one lighting setup.

The background that being used on this set was a white wall. A Godox 400w with a 120cm octa softbox was used as my main lighting without any grid and was diffused one time to create softer shadow. I usually like the 45 degree angle formula for my one lighting portraiture setup. And by using my favorite portrait lens the Sony 85mm f 1.8, I present you guys, Natalie hazel.

Helo semua dalam komuniti Pencinta Fotografi yang hebat ini. Bagaimana hari anda? Saya harap anda semua berseronok.

Studio ialah salah satu tetapan kegemaran saya untuk mengambil potret. Dengan gaya fotografi ini, saya mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas tetapan atau lokasi sesi gambar. Biasanya, fotografi studio digunakan untuk menangkap imej orang. Potret individu, keluarga, kumpulan dan pasangan semuanya disertakan dalam ini. Dengan fotografi studio, saya mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas pencahayaan, latar belakang, prop dan aspek lain bagi penggambaran itu. Dalam sesetengah kes, saya juga boleh menjana asap atau angin untuk memenuhi keperluan gaya foto tertentu. Walau bagaimanapun, untuk siaran hari ini, saya hanya mencipta set studio yang sangat asas dengan satu persediaan pencahayaan.

Dinding putih kosong digunakan sebagai latar belakang set. Tanpa menggunakan grid, saya menggunakan Godox 400w dengan kotak lembut octa 120cm sebagai sumber pencahayaan utama saya. Cahaya ditapis sekali untuk memberikan bayang-bayang yang lebih lembut. Persediaan potret pilihan saya untuk satu cahaya ialah sudut 45 darjah. Dan izinkan saya memperkenalkan Natalie Hazel kepada anda semua menggunakan kanta potret kegemaran saya, Sony 85mm f/1.8.

MCQ00107.jpg
Close up half body shoot, EXIF : ISO - 160 | f / 8 | 1 / 200 sec | 85mm | 0 step Exposure Bias

Meet Natalie Hazel, she was one of the Miss Cultural Sabah finalist. At first I thought she was a shy person because of how quiet she was during the photoshoot session. But little that I know she was very good at posing and making face expressions.

Temui Natalie Hazel, finalis Miss Cultural Sabah. Dia begitu pendiam semasa penggambaran gambar sehingga pada mulanya saya menganggap dia seorang yang pemalu. Namun, apa yang saya nampak, dia pandai bergambar dan meluahkan perasaan melalui riak wajahnya.

MCQ00108.jpg
Close up half body shoot, EXIF : ISO - 160 | f / 8 | 1 / 200 sec | 85mm | 0 step Exposure Bias

On this photo you can see that I used a common portrait technique which was a main light that focused on the face. The light was placed in front and slightly above the subject, aiming down to the face, to illuminate and shape the face by creating shadows that will bring out the contour and features of the face. I did not use any additional lighting for the setup because of the white wall already served as a white reflector and filled the shadows on the other side of Natalie.

Anda boleh melihat bahawa saya menggunakan kaedah potret standard pada gambar ini, yang merupakan cahaya utama yang ditujukan pada muka subjek. Untuk menerangi dan memahat muka dengan mengeluarkan bayang-bayang yang akan menyerlahkan kontur dan ciri muka, cahaya diletakkan di hadapan dan di atas sedikit subjek, menghala ke bawah ke arah muka. Dinding putih sudah berfungsi sebagai pemantul putih dan memenuhi bayang-bayang di sisi lain Natalie, jadi saya tidak perlu menggunakan sebarang pencahayaan tambahan untuk susunan itu.

MCQ00111.jpg
Half body shoot, EXIF : ISO - 160 | f / 8 | 1 / 200 sec | 85mm | 0 step Exposure Bias

Natalie was really good on her pose and expression. I only asked her to move on certain angle from the light and do free style pose. Most of her pose was great and I had to choose the best (my favorite) pose. She looked like a very experienced model, but actually she was just 19 years old. She just finished her study and waiting to continue to college.

Natalie melakukan kerja yang hebat dengan kedudukan dan ekspresi mukanya. Dia hanya perlu bergerak berhubung dengan cahaya dan melakukan pendirian gaya bebas. Dia melakukan kerja yang hebat dengan kebanyakan posenya, jadi saya terpaksa memilih kegemaran saya. Dia kelihatan sebagai model yang sangat berpengalaman, namun dia baru berusia 19 tahun. Dia baru sahaja menamatkan pengajiannya dan sedang menunggu penerimaan ke kolej.

MCQ00113.jpgMCQ00116.jpg

Half body shoot, EXIF : ISO - 160 | f / 8 | 1 / 200 sec | 85mm | 0 step Exposure Bias

Looking at her free pose really made me think that she really had the potential of becoming a great model in the future. She is still young and she have more time to train and gain more experience for the modeling career.

Saya menerima tanggapan dia mempunyai keupayaan untuk menjadi model yang hebat selepas melihatnya dalam pose bebasnya. Dia masih mempunyai masa untuk berlatih dan menimba pengalaman untuk kerjaya peragaan kerana dia masih muda.

MCQ00134.jpg
Half body shoot, EXIF : ISO - 160 | f / 8 | 1 / 200 sec | 85mm | 0 step Exposure Bias

This shoot on the white stool was requested by herself. I was sitting on the stool n between shoot and after several shoot she ask if she can use the stool. I think it was a great idea for her to use the stool for her prop. I just asked her to sit to her right side and put her face on her left side. After that I just ask her to pose as she pleased. The result was great. I really felt a great connection during the photoshoot session I am glad that I did this photoshoot with her. I am looking forward for future photoshoot session with her :D

Dia meminta pemotretan ini di atas bangku putih. Selepas beberapa tangkapan, dia bertanya sama ada dia boleh menggunakan najis semasa saya duduk di atasnya di antara pengambilan. Saya fikir menggunakan najis sebagai penyangga adalah idea yang bernas di pihaknya. Saya hanya mengarahkannya untuk duduk dengan mukanya di sebelah kiri dan duduk dengan sisi kanannya di atas. Saya kemudian hanya memberitahu dia untuk bergambar dengan cara yang dia mahu. Hasilnya sangat baik. Saya gembira kerana saya menjalankan sesi pemotretan ini dengannya kerana kami mempunyai hubungan yang baik semasa sesi itu. Saya teruja untuk penggambaran kami akan datang bersama-sama:D

MCQ00135.jpgMCQ00136.jpg

And that is all from me today. I hope that you guys enjoy this posting. And until we meet again on the next pose. Stay safe and have a great day.

Dan itu sahaja daripada saya hari ini. Saya harap anda semua menikmati siaran ini. Dan sehingga kita berjumpa lagi pada post yang seterusnya. Semoga sentiasa selamat dan nikmati hari yang hebat.

Photographer @tawadak24
Camera Sony A7III | Sony 85mm f 1.8
Editing Software Adobe Photoshop CC
Stylus Tablet XP Pen Deco 01 V2

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
16 Comments
Ecency