Piękno Gródka nad Dunajcem

Kilka dni temu razem z @mciszczon wyjechaliśmy na trzy dni do Gródka nad Dunajcem. Gródek to wieś położona w województwie małopolskim, w powiecie nowosądeckim. Jest to miejscowość turystyczna znajdująca się na Pogórzu Rożnowskim nad utworzonym na Dunajcu sztucznym Jeziorze Rożnowskim. Gródek powstał w XIV wieku z połączenia dwóch wsi – Gródek i Kobyle.
Sama nazwa Gródek wywodzi się od jednego z grodów, zamków, których zadaniem była obrona doliny Dunajca. Obecnie ruiny zamku znajdują się na Małpiej wyspie.

Przed przeprowadzką do Nowego Sącza mieszkałam w Gródku nad Dunajcem przez trzy lata. Żyłam tam otoczona pięknymi lasami, ścianami wzgórz, szum rzeki był moją codzienną kołysanką do snu. Miejsce piękne o każdej porze roku – latem bardzo oblegane przez turystów, jesienią i zimą natomiast już wymarłe. Ja mieszkałam na uboczu, otaczał mnie najprawdziwszy spokój i cisza.


Zdjęcie zrobione w ogrodzie moich rodziców

Podczas ubiegłego weekendu mogliśmy odwiedzić w Gródku moich rodziców i nacieszyć się spokojem. Korzystając z tej okazji wybraliśmy się na spacer do moich ulubionych miejsc między wzgórzami.

Jednym z nich była kapliczka wotywna znajdująca się na szczycie wzniesienia Przydonica-Glinik. Obok kapliczki rośnie ogromne i piękne drzewo lipowe, które latem daje dużo cienia i zachwyca swoim rozmiarem. Podanie głosi, że Jan III Sobieski pod tą lipą lubił się zatrzymywać na spoczynek i kontemplację. Wokół roztacza się widok na wzgórza okolicznych miejscowości.

Poniżej zamieszczam kilka zdjęć z mojego osobistego archiwum zdjęć wykonanych w 2018 roku.

Uwielbiam odwiedzać tę kapliczkę o każdej porze roku. Za każdym razem piękno tej okolicy zachwyca mnie tak samo, może nawet bardziej. Wiatr między otwartymi przestrzeniami pozwala sercu na wyciszenie się, zasłuchanie w mnogości dźwięków natury i swoich myśli.

Kolejnym miejscem wartym uwagi jest Jezioro Rożnowskie i Małpia wyspa

Jak wspomniałam na samym początku, na Małpiej wyspie można odnaleźć ruiny zamku z XIV wieku. Wyspa ta wcześniej była wzgórzem, które po sztucznym utworzeniu jeziora 1942 roku stała się Małpią wyspą.
Dlaczego Małpią? Sama nie wiem! Wyspa stanowi rezerwat ptactwa wodnego, zatem moim zdaniem powinna nosić nazwę Ptasia wyspa.
Wstęp na nią jest zakazany z uwagi na wspomniany rezerwat. W rejonie jeziora gnieździ się 165 gatunków ptaków, w tym tak rzadkie jak bocian czarny.


Widok na Małpią wyspę

Rybacy uwielbiają zjeżdżać się z całej Polski do Gródka


Jezioro zimą, gdy skute jest lodem

Jezioro o wschodzie słońca

Jesień

Myślę, że w Gródku każdy znajdzie coś dla siebie – osoby lubiące ruch, wieczorowe życie, ludzi i atrakcje, mogą odwiedzić Gródek latem i nie będą zawiedzione. Introwertycy i osoby wrażliwe odnajdą ukojenie wśród pulsującej życiem natury, piękna wzgórz i kojącego wpływu wody jeziora.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
6 Comments
Ecency