Główny Szlak Beskidzki - Etap 13: Przehyba - Krościenko nad Dunajcem


Główny Szlak Beskidzki - Etap 13: Przehyba - Krościenko nad Dunajcem

Najkrótszy i najłatwiejszy etap mojego GSB. Po drodze szlak w... Himalaje. Po południu dużo czasu na zwiedzanie Krościenka. Na koniec... Laremid

Plan

Etap 13 ma tylko 12km. Trochę szkoda dnia na taki krótki odcinek, ale sąsiednie miały po 30km i obawiałem się dodawać 12 do któregoś z nich. Są osoby, które chodzą po 50km dziennie, dla mnie 30 wystarczy. Nie jest to twardy limit - mógłbym chyba dodać sobie kilka kilometrów. Być może 40km byłoby do przejścia, potrzebowałbym pewnie ok. 12 godzin. Ale po co? Niektórzy wędrowcy na GSB robią sobie dzień „zerowy” – przerwa na regenerację. Dla mnie takim dniem zerowym było 12km.

(Unsupported https://mapa-turystyczna.pl/map/widget/route/h1l0p1/sjw.html)
Trasa: Schronisko PTTK Przehyba - Krościenko nad Dunajcem | mapa-turystyczna.pl

Przehyba

Dzień zaczął się leniwie – późne (i długie) śniadanie, późny wymarsz. Przy śniadaniu miałem fantastyczny widok na Tatry. Zdjęcie załączone tutaj zostało potraktowane filtrem „żywy – chłodny” i dzięki temu lepiej oddaje to co widziały oczy. Zdjęcia z komórki, bez obiektywu mają swoje ograniczenia.

Widok na Tatry z Przehyby

O czym by tu pisać...

Po dobrym widokowo początku, dalej już nie jest tak ładnie. Szlak wiedzie głównie przez las, a poza tym wraz z upływem czasu przychodzą chmury. I w zasadzie, nie ma o czym pisać 😊 Wyjątkiem jest drogowskaz wskazujący szlak wiodący w… Himalaje. Kierunek mniej więcej się zgadza. Czasu dojścia - 2 lata - nie sprawdzałem.

Szlakowskaz w Himalaje

Krótka i łatwa trasa, do mety dotarłem wczesnym popołudniem. Miałem dużo czasu na obiad, pranie (i potem ratowanie suszącego się prania przed deszczem…) oraz zwiedzanie uroczego Krościenka.

Krościenko nad Dunajcem

Popołudnie wystarczyło, aby obejść całe miasteczko. Czytelnikom Krościenko być może kojarzy się z końcową przystanią spływu Dunajcem. Znalazłem ścieżkę krajoznawczą, prowadzącą przez wszystkie ważne punkty miejscowości. Jest więc przystań z rzeźbą flisaków, jest kościół, informacja o budowie mostu i dzielnica Zawodzie.

Krościenko - Zawodzie

Na Zawodziu znalazłem źródła mineralne. Była tabliczka informująca o składzie, ale kto by to czytał… literki za małe… Napełniłem dwa bidony i butelkę. Potem jednak okazało się, że woda z krościeńskich źródeł nie służy do gaszenia pragnienia. Trzeba ją pić wolno i w małych dawkach. A ja przedawkowałem, skutkiem czego niezbędny był… Laremid. To jedyna taka przygoda na całym szlaku. Lekcja – weź na szlak okulary i czytaj drobny druk.

Źródło Stefan i Michalina

Oprócz niewątpliwej atrakcji jaką jest spływ Dunajcem, Krościenko jest węzłem szlaków turystycznych. Mamy szlaki prowadzące w trzy pasma górskie: Pieniny, Beskid Sądecki i Gorce. Korzystając z komunikacji mini-busowej, można zaplanować szlak wychodzący z Krościenka a kończący się w Szczawnicy.

Dunajec w Krościenku

Główny Szlak Beskidzki - Etap 13: Przehyba - Krościenko nad Dunajcem. Podsumowanie etapu:

Data: 03.08.2020
Długość: 12,3km
Suma podejść: 304m
Suma zejść: 1022m
Mój czas przejścia: 3:10h (liczę brutto, łącznie z postojami)
Szczyt dnia: Dzwonkówka, 983m n.p.m.
Literka - sponsor odcinka: D jak Dunajec

<<< Etap 12 ---------- Etap 14 >>>
H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
3 Comments
Ecency