Nasi Kukus Harimau Menangis (Crying Tiger Steamed Rice)

English


It's been quite some time since I've heard of Harimau Menangis meat (literal translation: crying tiger). Even so, I do not have the urge to try it. For me, if that food is viral on social media, the taste of the food must be so-so.

I really don't know how, why and the origin the name 'Harimau Menangis'. As far as I know, 'Harimau Menangis' is the Bottom Sirloin part of meat.

This part of meat is indeed tender when cooked. However, that meat portion is very limited. It is no surprise why the price of 'Harimau Menangis' meat is expensive.

For lunch, I went to the food court at Midvalley Megamall to buy steamed rice. There's a lot of people that is also queuing to buy steamed rice at this shop. Previously, I've bought steamed rice with spiced chicken before, and it tasted so good.

Once I reached at the food court, at first, I wanted to buy steamed rice with fried squid. Just not my luck, squid is sold out. Other options that is available are steamed rice with spiced chicken or steamed rice with 'Harimau Menangis' meat. Since I never bought a 'Harimau Menangis', so I bought one pack for lunch.

The price for the steamed rice with 'Harimau Menangis' meat is USD4.76. Quite expensive and if you look at the amount of meat given, it is just a small scoop😅

After getting my order, I made my way back to the office. I want to eat in my office pantry, because it is more comfortable having lunch there.

After tasting the steamed rice with 'Harimau Menangis' meat, honestly... the taste of the meat was too sweet. In terms of texture, indeed the meat is soft and melt in the mouth.

Overall, steam rice with 'harimau Menangis' does not interest me enough for me to order it again. Next trip to the food court, I will try to order steamed rice with fried squid


Bahasa Malaysia


Sudah lama aku mendengar berkenaan daging harimau menangis, tetapi tidak teringin pun untuk mencuba. Kerana bagi aku, jika makanan itu terlalu viral di media social, rasa makanan itu mesti hanya indah khabar dari rupa.

Aku tidak tahu dari mana dan bagaimana asal usul daging ini mendapat nama 'Harimau Menangis'. Apa yang aku tahu, bahagian daging yang dipanggil 'Harimau Menangis' ini adalah di bahagian Bottom Sirloin.

Daging ini memang empuk bila dimasak, dan bahagian 'Harimau Menangis' ini adalah sangat terhad. Jadi tidak hairanlah harga daging pada bahagian ini mahal.

Untuk makan tengahari, aku pergi ke food court di Midvalley Megamall untuk membeli nasi kukus. Ramai juga yang beratur untuk membeli nasi kukus dikedai ini. Aku pernah membeli nasi kukus ayam berempah sebelum ini, dan rasanya adalah sedap. Berbaloi dengan harga.

Pada mulanya, aku mahu membeli nasi kukus sotong. Tapi bukan rezeki aku, sotong sudah habis dijual.

Pilihan lain yang ada adalah nasi kukus ayam berempah atau nasi kukus harimau menangis. Disebabkan aku tidak pernah merasa harimau menangis, aku pun membeli satu bungkus sebagai makanan tengahari.

Harga bagi nasi kukus harimau menangis adalah MYR 19.90. Agak mahal dan jika dilihat pada jumlah daging yang dibungkus, adalah sedikit 😅

Setelah mendapat nasi kukus harimau menangis yang dipesan, aku mengorak langkah pergi semula ke pejabat. Aku mahu makan di pantry pejabat aku, kerana sana adalah lebih selesa untuk makan tengahari.

Setelah menjamah nasi kukus harimau menangis, secara jujurnya...rasa rempah yang digunakan untuk memerap daging adalah terlalu manis. Dari segi tekstur, memang daging itu lembut dan cair di dalam mulut.

Tetapi tidak cukup menarik untuk aku memesan lagi sekali nasi kukus dengan daging harimau menangis.

Seterusnya, aku nak datang lagi sekali untuk memesan nasi kukus sotong.


img_20210823_135331.jpg

img_20210823_135416.jpg

img_20210823_135528.jpg

img_20210823_132145.jpg

img_20210823_132203.jpg

img_20210823_132209.jpg

img_20210823_132321.jpg

img_20210823_132444.jpg

img_20210823_132524.jpg

img_20210823_132612.jpg

img_20210823_132709.jpg

img_20210823_132732.jpg

img_20210823_132746.jpg


aDi

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
5 Comments
Ecency