Piękna Pani Kapturnica

Witam serdecznie.

Dzisiaj trochę o zielonych mieszkańcach mojego domu. Jak wiecie jakiś czas temu do mojej muchołówki dołączyła kapturnica. Czyli kolejna roślinka z grupy owadożernych.
Jak również wcześniej wspominałam nie należę do osób, które w swoi otoczeniu mają dużo roślin gdyż nie mam na nie dobrego wpływu ani ręki do pielęgnacji 😅 co zaskakujące te gatunki jak na razie dobrze się u mnie mają.
Moja kapturnica ma się również świetnie i całkiem przyzwoicie sobie urosła co mnie mega cieszy.

img_2692.heic

Jak dbać o taką roślinkę ? Podobnie jak w przypadku muchołówki, roślinkę podlewamy od spodu. Czyli wodę aplikujemy na podstawkę doniczki. Kapturnice lubią wilgotne środowisko.
Jeśli chodzi o podłoże najlepszy dla naszej roślinki będzie torf z domieszką gruboziarnistego piasku. Nie wymaga nawożenia. Nawet odrobina nawozu mogłaby zaszkodzić naszej zielonej pani.
Dobrze jest aby na wiosnę i latem dostarczyć jej dużo słońca. Tak więc, zakwaterowanie w dobrze nasłonecznionym miejscu.
Jak już zapewne wiecie kapturnica podobnie jak muchołówka jest mięsożerna. Żywi się owadami. W przypadku muchołówki było dosyć łatwo zaobserwować moment jej „jedzenia” tak w przypadku kapturnicy jest to niestety trudniejsze i jeszcze nie miałam tej okazji aby zobaczyć to na własne oczy.

img_2689.heic

Jak zatem poluje kapturnica ? Roślinki te swoje liście przekształcają w puchary-pułapki, częściowo przysłonięte pokrywkami. Wabią one owady kolorami oraz nektarem wydzielanym na krawędziach. Ofiary zachęcone aromatem nektaru wpadają do wnętrza kielicha częściowo wypełnionego płynem. Nawet gdy dojdą do siebie ( w skład nektaru wchodzi odurzający i paraliżujący alkaloid), śliskie ścianki i skierowane w dół włoski uniemożliwiają im ucieczkę. Owady topią się i są rozkładane przez roślinne enzymy, tworząc odżywkę wchłanianą przez komórki kielicha. Niestrawione pozostają tylko chitynowe pancerzyki.
Tak więc kapturnica to sprytna łowczyni 😉

img_2488.heic
Taka była na początku.

img_2691.heic

Taka jest obecnie.

Na zdjęciach możecie zobaczyć jak powoli sobie rośnie moja roślinka. Trzymajcie kciuki za jej dalsze losy 😅

Dziękuje za Waszą obecność i chwile uwagi 🙂

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
7 Comments
Ecency