Jerzy Szelągowski - Nocny Spacer 1960

Od razu się przyznam, że nie jestem żadnym znawcą sztuki, ale chciałbym opisać proces doświadczeń jakie zszedł u mnie po spotkaniu z tym kawałkiem obrazu na portalu ze śmiesznymi obrazkami.

Ale do rzeczy, natrafiłem na poniższy obraz z 1960 roku Jerzego Szelągowskiego i od razu mnie urzekł. Na pierwszy rzut oka dostrzegłem kolorystykę i klimat sceny. W ogóle nie kojarzył mni się z czymś sprzed 60 lat, czasami Gomułki. Bardziej kojarzy mi się że współczesnymi grafikami okraszającymi płyty smooth jazz. I właśnie ta kompozycja barw jakoś mnie uspokaja.

Dopiero bliższe przyjrzenie się postaciom przypomina sposób, który kojarzy mi się z jakimiś grafikami z tamtego okresu. Wszystko to takie nieprofesjonalne, intuicyjne z mojej strony, ale przyglądałem się temu dosyć długo. Dawno mnie jakiś obraz tak nie zaciekawił.

9073f111d46d5f93883770073b3514d7f11358bd.jpeg

Nie wiem, co na tę moją grafomanię @helcim, ale jak klasyk był łaskaw zauważyć - czasami człowiek musi, inaczej się udusi. Spodobało mi się, może pochwalę się kawałkiem sztuki, który wisi na mojej ścianie.

Jerzy Szelągowski (Warszawa 1929 - Wołomin 1991) - w 1948 rozpoczął studia w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (nie ukończone). Pracował jako grafik i kreślarz. W latach 70-tych zajmował się projektowaniem plakatów, uczył także na kursach grafiki.

Przy okazji dowiedziałem się co to jest gwasz, a mianowicie:

Gwasz (fr. gouache, wł. guazzo, z łac. aquatio – czerpanie wody) – farba wodna z domieszką kredy lub bieli (od XIX wieku ołowiowej lub cynkowej), nadającej jej właściwości kryjące, oraz gumy arabskiej będącej spoiwem. Znana w Europie od średniowiecza, stosowana głównie w XVII i XVIII wieku, choć jest ona popularna do dzisiaj. Mianem tym określa się technikę malowania gwaszami, a także same obrazy nimi namalowane.
Technika gwaszu różni się od akwareli głównie tym, że obrazy malowane gwaszem mają „pełne” kolory, a nie prześwitujące jak w akwareli. Malowanie gwaszem jest najczęściej stosowane do wykonywania szkiców dla obrazów olejnych oraz do wykonywania ilustracji do książek, choć są też malarze wyspecjalizowani w gwaszu, stosujący z powodzeniem tę technikę do malowania „pełnoprawnych” obrazów.

Screenshot_20210505-195548.jpg

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
6 Comments
Ecency