This content was deleted by the author. You can see it from Blockchain History logs.

Hive, czyli o tym jak wygrała społeczność a nie kapitał

Trzecie urodziny Hive przypomniały mi o podkaście, który nagrałem niedługo po forku w 2020. Opisałem w nim pokrótce historię polskiej społeczności i powody podziału sieci. Jest to raczej spojrzenie w przeszłość, więc nic się nie zdezaktualizowało. Potwierdziła się tylko teza o zwycięstwie decentralizacji. Trzy lata minęły a HIVE wciąż jest warty 2x więcej niż STEEM. Podejrzewam, że wielu nowych użytkowników nie słyszało tej opowieści, więc polecam uwadze.

Ja sam trochę sobie powspominałem, choć bardziej nostalgiczny był dla mnie styczeń. Leżałem wtedy chory i robiłem porządek na Dblogu. To co z perspektywy czasu zwróciło moją uwagę to urodzaj komentarzy pod artykułami. Było ich naprawdę wiele. A najgorsze jest to, że większość komentujących jest już nieaktywna.

Było też sporo dram, o czym zresztą wspominam w podkaście. Tego akurat mi nie brakuje, choć niewątpliwie wprowadzało to duże ożywienie w społeczności. No i sprawiało, że kilka miesięcy było niczym epoka. Tyle się działo. Dziś aż trudno mi uwierzyć, że moje doświadczenie ze Steemem trwało krócej niż z Hivem. 28 miesięcy versus 36 miesięcy. Zwłaszcza pierwszy rok (2018) był pełen niespodziewanych wypadków i zwrotów akcji. Ktoś powinien to kiedyś opisać w jakiejś blockchainowej kronice. Ciekawe jest również to, że dwóch użytkowników, którzy wtedy rozdawali karty w polskiej społeczności (@noisy i @mmmmkkkk311) utrzymując systemy kuracyjne (Wise i Perpetuum mobile) dziś jest nieaktywnych. Wszystko płynie. Ci którzy po latach wracają na #polish muszą być nieźle zdziwieni...

Ciekaw jestem jak będzie wyglądał Hive za kolejne trzy lata. Przyszłość może nas nieźle zaskoczyć. Z jednej strony rozwój krypto, a z drugiej brak wystarczających zabezpieczeń kont w "normalnych" mediach społecznościowych. Miesiąc temu pojawiła się informacja, że Facebook wprowadza płatną weryfikację kont i będzie pobierać opłaty między innymi za kontakt z biurem obsługi. Z kolei kilka dni temu czytałem, że we Francji wprowadzono prawo nakazujące weryfikację osób poniżej 15. roku życia. W praktyce może to oznaczać, że nikt już nie założy konta anonimowo... Trudno jednak przewidywać przyszłość. Można co najwyżej prognozować tendencje. Choć i to bywa trudne. Rok temu AI była narzędziem, z którego korzystała garstka użytkowników. Wystarczyło zaledwie kilka tygodni, by zaczął z tego korzystać Kowalski lub Smith.