This content was deleted by the author. You can see it from Blockchain History logs.

Tucty fuseklí

Inspirace na článek přichází různě. Třeba při párování ponožek.

Jak je z fotky zřejmé, párování ponožek si ulehčuju tím, že je mám všechny stejné. Teda ne úplně všechny, mám i jiné, ale v tomto konkrétním případě jsem si v KiKu koupil několik velkých balení stejných a točím je pořád dokola. Výhoda je zřejmá.

Na fotce jsou zajímavé dvě věci.

Zaprvé, ponožek je sudý počet. To není naaranžované, opravdu to tak vyšlo a znalci jistě potvrdí, že to není až tak typická situace.

Druhá věc, která vyšla jaksi sama od sebe je, že jich jsou dva tucty. Respektive tucet párů. Což mě přivedlo k zamyšlení, proč se v minulosti často používaly místo desetinných měr takové ta tucty, kopy a mandele.

Chápu to v případě potřeby dělení. Čtyři kluci si raději koupí tucet jablek než deset, protože si ho snadněji rozdělí. Magdalena Dobromila Rettigová si raději koupila dva tucty vajec, protože když jich do kaiseršmornu vrazila osm, vyšlo jí to na tři pečení beze zbytku. Nicméně u většiny produktů mi to nedává smysl. Počítání v desítkových mírách je přece jednodušší. Nebo ne?

Ještě si to umím představit jako způsob poskytování množstevních slev. Když košile stojí zlatku, krejčí jich prodá za deset zlatek tucet.

Apropó košile - kdysi jsem četl etiketu od dr. Gutha-Jarkovského, a ten tam uváděl mimo jiné, že gentleman by měl mít aspoň tři tucty bílých košil. Proč tři tucty? Tři desítky jsou málo, čtyřicet zase mnoho? Mimochodem, já jsem ohledně oblékání spíš "košilový" typ, ale těch bílých nemám ani půl tuctu - asi jsem málo gentleman 👱‍♂️ :) (A zase ty tucty...)

V každém případě, u nás tyhlety ne-desetinné míry a váhy prakticky vymizely. O to víc je mi nepochopitelné, jak se jich drží například USA - nejvýkonnější ekonomika světa, co umí poslat člověka na Měsíc a automatické vozidlo na Mars, ale místo kilometru, co má 1000 metrů, měří vzdálenosti v mílích, co mají 1760 yardů. A to ještě nemluvím o rozdílu mezi mílemi pozemními a námořními. A že v těch námořních mílích za hodinu (neboli uzlech) měří i rychlost letadel...

Kam jsem se to vlastně od těch ponožek až dostal?

sepa.png

vote_follow.png