Na právnické fakultě v Plzni

Před pár lety jsme se @zenuska a @garygeo1 navštívili budovu bývalé právnické fakulty v Plzni. Bylo to v rámci akce Dny architektury, kdy bylo možno s průvodcem navštívit nějakou architektonicky zajímavou opuštěnou budovu.
Tato budova se nachází na Americké třídě naproti Mrakodrapu. Je dosud opuštěná. Velký rohový dům býval za minulého režimu sídlem ústředního krajského výboru KSČ a pak sloužil jako sídlo právnické fakulty.
V současnosti je prázdný, stejně jako bývalé Komorní divadlo nedaleko.
Jak nám bylo architektem vysvětleno, problémem budovy je naprostá absence parkovacích míst, což je v centru města fatální problém. Investoři tak nejeví o tuto nemovitost zájem.
Prohlídku budovy jsme absolvovali od střechy až po suterén. Na střeše byla dosud položená rudá pěticípá hvězda, jejíž svit mě provázel mými chlapeckými léty při cestách po městě okolo Gottwaldova, nyní Hlavního nádraží. Prošli jsme i prázdnou posluchárnou, v níž nás šokovala netknutá mumie holuba, sedící před katedrou. Holub sem pravděpodobně zabloudil nějakou otevřenou ventilačkou a pošel na místě hlady. Hlady, protože v toaletních mísách našel vody dostatek. I to bylo překvapivé, že po cca deseti letech opuštěnosti budovy byla v sifonech záchodů ještě voda.
Opuštěné budovy mě fascinují svým duchem. Zastavil se v nich čas. Uschlé květiny staré deset let, dobové telefony, vybavení místností, které nebylo odvezeno při stěhování fakulty, relikty z minulého režimu všeho druhu.
Opuštěné budovy jsou jakýmsi strojem času, záznamem své doby.
V suterénu budovy nám byla nabídnuta možnost prohlídky protiatomového krytu CO. To jsem nemohl odmítnout.
Kryty mě zajímají. Pár jsem jich již viděl.
Ale tento byl něčím jiný. Vybavení úkrytových místností se zde prakticky nezachovalo, ale i tak byl stav úkrytu velmi dobrý. Dobrá ale vůbec nebyla energie místa, kterou vnímala má ženuška a kterou jsem pocítil i já. Tohle jsem nikdy v žádném krytu nezažil. Byl zde i malý bazének a sprcha, údajně sauna vybudovaná pro komunistické pohlaváry.
V těch místech jsem se cítil hodně nepříjemně. Kryt jsem jen rychle prošel a koukal, abych z něho už byl pryč. Možná se tu odehrálo něco ošklivého, někdo zde trpěl nebo dokonce byl mučen či zavražděn. Nechtěl bych tam být sám…
Jinak ale budova byla velice zachovalá. Bylo vidět, že se do ní bezdomovci ani zloději nedostali. Byla hlídaná dobře.
Dveře fakulty za námi zaklaply a dům se se svým tajemstvím se opět ponořil do hlubokého spánku.
Doufám, že nezůstane dlouho opuštěný. Byla by ho škoda.

IMG_20210421_202134_219.jpg

Obr. Mapy.cz

Hive logo JJ Plzeňský kraj.jpg

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
2 Comments
Ecency