TOP sportovní dokumenty

Pohybovej tipstorming.jpg

Za ta léta už jsem viděl spoustu skvělých, průměrných i podprůměrných dokumentů na sportovní tématiku. Některé z počinů ve mně ale zanechaly stopu i po měsících, nebo letech...

Just move

  • Je dokument z dílny London Real Briana Rose o Ido Portalovi a jeho metodě. Já jsem tenkrát s @tttweety byl i na premiéře v Praze, kterou pořádal Petr Růžička a naprosto mě to nadchlo. Pokud chcete jít až na dřeň toho, co pro někoho může znamenat pohyb, tak tohle je jasná volba...
  • Celej dokument se dá vidět na youtube, ale má "jen" anglické titulky. Verze s českými titulkami je o cca 10 minut zkrácená, ale přepis titulků je udělán na celej dokument, takže pokud nevládnete angličtinou, dá se to vymyslet. Spoustu bonusových materiálů je pak zde.

Ultra

  • Je maďarskej dokument tuším z dílny HBO (minimálně ho naleznete na HBO GO) o dneska už profláknutým vytrvalostním běžeckým závodě ze Sparty do Atén, tzv. Spartathlonu, měřícím 246 kilometrů, který už mimo jiné úspěšně absolvovalo i několik Čechů.
  • Dokument obsahuje fakt hodně takových těch tragicko-komediálních vložek lidí na totálním pokraji sil, takže já se skvěle bavil. I CSFD si dokument docela chválí.

The Barkley marathons

  • A když už jsem u toho běhu, nelze nezmínit tenhle naprostej běžeckej punk. To tak běháte 5x dokolečka jak kreténi 42 kilometrovej okruh bez občerstvovaček, dáte si přitom 2x převýšení Mount Everestu a máte 60 hodin na dokončení. Což se v době, kdy jsem dokument viděl povedlo asi 15 lidem na planetě... Ještě lepší na tom je, že zápisný je 1.6 dolaru a člověk k tomu musí pořadateli dovézt třeba košili, nebo ponožky podle toho, co zrovna potřebuje. Jo a ten závod nemá ani oficiální stránky, takže si ho závod musí najít sám.
  • Pár let dozadu to bylo na Netflixu bez českých titulků. CSFD se dokument líbí.

Move

  • Po punku trochu pohybové filosofie. Tenhle taneční pětidílnej dokument na Netflixu (má i české titulky) je podle mě naprosto skvělej. Druhej díl s Ohadem Naharinem je možná z hlediska pohybový filosofie to nejlepší, co jsem kdy viděl. Z toho by se dalo citovat hodiny.

Lidi se me ptají na mou práci v souvislosti s pojmy řád a chaos. Moje odpověď zní, že i ten chaos má řád. Jen my ho prostě nevidíme.

Cheerleading

  • Pro mě osobně jedno velký překvapení. Vůbec nic jsem od toho nečekal, ale ta práce a dřina, kterou jsou roztleskávačky a roztleskávači ochotný do týhle disciplíny vložit, mě dostala a na konci jsem jim ten titul fakt přál. Ona to vzhledem k těm akrobatickým týmovým prvkům bude sakra složitá disciplína...
  • Má to šest dílů, najdete to na Netflix a má to i český titulky. Hodnocení CSFD.

Sunderland till I die

  • Jste-li fotbalový fanoušci, zbystřete. Další dokument z Netflixu s českými titulky mapuje dvě sezóny jednoho tradičního klubu, kterej se snaží dostat zpátky mezi elitu. Žádnou pohádku s happy endem ale nečekejte, ten klub je/byl na tom vážně špatně. Je to spíš zmar a deprese místních.
  • Hodnocení CSFD.

Last chance U

  • Aneb Univerzita poslední šance. Parta talentovanejch, ale problémovejch děcek na prahu dospělosti se snaží zachránit kariéru v americkým fotbale, nebo basketbalu, za kterou je zase zodpovědnej Netflix. Některé série mají český titulky a jiné ne-e. Byť jejich fotbalu rozumim asi jako roztleskávání, nad míru jsem si tohle "drama" užil. A líbí se i CSFD.

The Dawn wall

  • V poslední době ujíždim na horolezectví a spousta věcí mě totálně rozhodila, protože jsem o nich neměl ani tušení. Například to, že někdo je ochotnej strávit několik dní v zavěšeným stanu pár stovek metrů nad zemí, nebo několik let trpělivě zkoumat cestu na vrchol stěny. I horolezectví má spoustu vrstev. Fascinující...
  • Dokument jsem opět viděl na Netflixu, leč bohužel bez titulků. CSFD uděluje i tady vysoký hodnocení.

Meru

  • Bude druhým dokumentem co zmíním o opět horolezectví. Tohle byl vlastně úplně první dokument o tomhle sportu co jsem viděl (vyjma Adama Ondry) a skoro mi z toho upadla brada. Ty lidi riskujou ne že zdraví, oni tam riskujou životy. Takže uvidíte třeba lavinu, nebo týpka co tam dobrovolně riskuje mrtvici.
  • Opět Netflix, tentokrát i české titulky. Hodnocení CSFD zde.

Pod grepovníkem

  • Je příběh CC Sabathii, údajně jednoho z nejlepších nadhazovačů baseballu v historii. Jestli si elitní sportovce idealizujete, tyhle počiny je dobré vidět, neb ono to často vypadá úplně jinak, než na hřišti. Sabathia měl například během aktivní kariéry problémy s chlastem.
  • Dokument najdete na HBO GO s českými titulky.

The class of 92

  • Jako fanoušek fotbalu a Manchester United si nemůžu odpustit alespoň dva vhledy a jeden z nich se týká slavné éry Beckhama, Scholese, bratrů Nevillů, Nickyho Butta, nebo Ryana Giggse, která klubu přinesla ohromný úspěchy, který vyvrcholily tzv. Treble - tedy vítězstvím v domácí lize, poháru a Lize Mistrů v roce 1999. Nemůžu sice říct, že jsem na téhle éře vyrůstal, ale všechny je v dresu United ještě pamatuju. Bohužel nemám šajna, kde se to dá vidět a ani jestli k tomu seženete titulky. Já jsem to viděl před asi 7 lety a přiznám se, že jsem to stahoval někde z torrentů...
  • Hodnocení CSFD.

Sir Alex Ferguson: Never Give In

  • Ať už máte klub z červené části Manchesteru v lásce nebo ne, musíte tomuhle manažerskýmu mágovi přiznat, že věděl, co dělá. A že to dělal sakra dobře, o tom hovoří jeho úspěchy. Trochu škoda je, že dokument de facto končí právě zmíněnou Treble sezónou a nemapuje i další veleúspěšný roky jeho manažerský kariéry, ale to by asi opravdu vydalo na 3-4 hodiny.
  • Tentokrát potěším fanoušky Amazonu, kde dokument najdete, leč české titulky asi budete hledat marně. Přidávám klasicky ještě hodnocení CSFD.

The Last Dance

  • Tohle je vlastně tak provařený, že asi nemá moc smysl to sem dávat, ale tak faktem je, že to byla tak dobrá dokumentární série, že je škoda jí alespoň nezmínit. Byť Chicago Bulls Michaela Jordana známe asi všichni. Pro sportovní fanoušky v podstatě povinnost.
  • A je za to zase zodpovědnej Netflix. Na [CSFD] líp hodnocenej dokument dokonce stěží najdete.

Tiger

  • No a když už jsme u těch provařenejch lidech, co je zná celej svět, nemůže chybět tahle golfová legenda. Kdybych byl slavnej, asi bych chtěl, aby o mně někdo natočil přesně takovej dokument. Není to nějak přehnaně idealizovaný a romantizovaný. Na druhou stranu se mi ani nezdá, že by tvůrci chtěli na Woodse vyblejt všechnu špínu. Zdálo se mi to tak jako rozumně vyvážený, bez potřeby hledat senzace a nebo chytat diváka za emoce. Možná škoda, že té sportovní stránky není víc.
  • Dvoudílnej dokument hledejte na HBO a hodnocení CSFD zde

Born Strong

  • Bude posledním dokumentem, co zmínim a je o strongmanech jako je Eddie Hall, ať si přijdou na svý taky fanoušci silových sportů. Protože tyhle lidi jsou fascinující. Jejich život se smrsknul v podstatě na zvedání několikanásobku mojí váhy a jídlo. Což má samozřejmě i svou druhou stránku. Třeba to, že s bezmála dvěma metrákama sice zvednete ze země krávu, ale zase si nenasadíte ponožky... Vsuvka bokem. Pamatuju si, že jednou do Čech zavítal bejvalej strongman Andy Bolton a ten říkal, že to bylo fakt o držku. Jednak mu vyjít pár pater do gymu zabralo asi 15 minut a druhak říkal, že musí spát s maskou, protože by se skrz svou váhu mohl v noci udusit.
  • Born strong jsem pár let dozadu tuším taky našel na Netflix a i CSFD je s počinem spokojené.

A tím jsem se asi vyčerpal. Ne že by těch fakt dobrých dokumentů nebylo víc. Namátkou mě napadá třeba Provazochodkyně nad Prahou, což byl takovej milej dokumentární počin z cirkusovýho prostředí. Určitě by se něco našlo o Muhammadovi Alim, nebo z hokejovýho prostředí o Naganu. Ale pokusil jsem se alespoň z části vybrat věci, který možná nejsou úplně známý (byť pár vyjímek jsem udělal).

A další věc je, že jsem určitě velkou spoustu skvělejch počinů úplně minul. Takže mě směle bombardujte tipama. :)

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
4 Comments
Ecency