Geçen Hafta Başımdan Geçen 3 Finansal Kaza

image.png

Dört gündür kripto piyasasında kusursuz bir fırtına yaşanıyor. Neredeyse tüm kripto paralar düşüşte. Son bir haftada yarıdan fazla değer kaybeden kripto paralar oldu.

Daha önceki yazılarımda da sözünü etmiştim. DeFi (Merkeziyetsiz Finans) konseptine gönülden inanıyor ve geleceğinin parlak olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden çeşitli DeFi platformlarına mütevazı miktarlarda yatırımlar yapmıştım. İlk aşamada niyetim para kazanmaktan çok DeFi ekosistemini tanımaktı. Başlıktan anlaşılacağı üzere DeFi yatırımlarımla ilgili bazı kazalar geçirdim, aşağıda başlıklar halinde her birine değineceğim. Neyse ki hayati tehlikem yok, kazaları ufak tefek sıyrıklarla atlattım 😊

Binance Ekosistemi Fiyat Düşüşleri

DeFi yatırımlarımı Binance Akıllı Ağı üzerinden gerçekleştiriyorum. Zira Ethereum ağında işlem ücretleri küçük yatırımlara elvermeyecek kadar yüksek. Pancake Swap bu kapsamda kullandığım uygulamalardan biri. Kullanıcı sayısı anlamında dünyanın açık ara en büyük DeFi yatırım platformu. Bu platform üzerindeki likidite havuzlarına yatırım yapmıştım. Havuzlara %50 oranında BNB ve %50 oranında swapa konu olacak diğer kripto para eklenerek yatırım yapılıyor. BNB fiyatı son bir haftada %52 gerileyince ve BNB ekosistemindeki diğer kripto paralarda da benzer seviyelerde düşüşler yaşanınca Pancake üzerinde tuttuğum varlıklar yarı fiyatına düştü. Gerçi diyebilirsiniz ki bu ortamda hangi kripto para gerilemedi ki? Yine Hive bu fırtınaya görece iyi dayanıyor.

Finnexus Options Hacklenme Olayı

Geçtiğimiz günlerde Finnexus(FNX) isimli bir opsiyon uygulamasına küçük miktarda bir yatırım yapmıştım. Futures ve opsiyon işlemlerinin gerçekleştirildiği türev piyasalar geleneksel finansta olağanüstü büyük hacimdeler. Merkeziyetsiz finans alanında da zamanla benzer bir büyümenin gerçekleşeceğinden kuşkum yok. Bu nedenle Binance Akıllı Ağındaki ilk opsiyon uygulaması olan Finnexus platformunun havuzuna bir miktar FNX yatırmıştım. Doğrusu uygulamanın sağladığı yüksek getiri de cazip gelmişti. 2 gün önce birdenbire FNX fiyatı %85 geriledi. Sebebini araştırdığımda sistemlerinin hacklendiğini öğrendim. Şöyle bir açıklama yaptılar: Finnexus Statement

Yeni bir coin çıkarıp hack öncesinde sisteme yatırım yapanların mağduriyetleri giderecekleri söylüyorlar. Yaşayıp olacakları göreceğiz.

Pancake Bunny Fiyat Manipülasyonu

Pancake Swap’un Yield Farming uygulaması olan Pancake Bunny DeFi baharının yıldızı olan platformlardan biriydi. Yield Farming nedir? Bu uygulamalar DeFi yatırım gelirlerinin birleşik faiz etkisi yaratacak şekilde anaparaya eklenmesini sağlıyorlar. Bunun için bir uygulama yazmaya ne gerek var diye düşünebilirsiniz. Getiriyi anaparaya eklemek bir işlem masrafı yarattığından ortaya bir başabaş noktası analizi problemi çıkıyor. Pancake Bunny optimum sıklık ve zamanlamayla havuzlardan elde edilen gelirleri anaparaya otomatik olarak ekliyor.

Uygulamanın kripto parası olan Bunny DeFi çılgınlığının zirveye çıktığı Nisan sonunda 500 dolara kadar yükselmiş, sonra fiyatı piyasadaki genel gerilemeye bağlı olarak yarı fiyatına düşmüştü. Her ne kadar platform üzerinde yatırım yapmış olsam da Binance USD stake edip Binance USD+Bunny kazandığım için düşüşü pek de umursamamıştım. Zira Bunny fiyatının yatırımımın üzerinde çok küçük bir etkisi oluyordu. Dün Bunny fiyatının on kat gerileyerek 25 dolara düştüğünü gördüm. Sistemleri hacklenmemiş, sadece bazı manipülatörler flash loan kullanarak Bunny fiyatını manipüle etmişler. Flash loan nedir diye soracaksınız haklı olarak. Aynı blok süresi içinde herhangi bir teminat vermeden kullanılan kredilere flash loan deniyor. Bunny üzerinde yapılan spekülasyon kırılgan piyasa koşullarıyla birleşince böyle bir sonuç ortaya çıkmış. Pancake Bunny ekibinin konu hakkındaki açıklaması: Pancakebunny Statement

Pancake Bunny’nin geleceğinin iyi olacağına inanıyorum nu arada. Hatta hazır fiyatlar düşmüşken bir miktar Bunny yatırımı da yaptım.

Sonuç

İki hafta önce Kripto Paralara Dair Riskleri Azaltmanın 7 Yolu isimli bir yazı yazmıştım. O yazıda sözünü ettiğim risklerin tamamıma yakınının bu kadar kısa bir sürede gerçekleşmiş olması ilginç oldu. Demek ki riskleri ciddiye almamız gerekiyor.

Bu süreçten çıkardığım ders çok yüksek getiri sağlayan, az tanınmış DeFi platformlarına yatırım yapmamak gerektiği oldu. Ya güvenlik zaafı yaşıyorlar ya da bol keseden dağıttıkları coinler enflasyon yaratarak fiyatın sürdürülebilirliğini engelliyor. Hele ki böyle fırtınalı dönemlerde.

Yaşanan son fiyat düşüşleri kripto piyasasına olan ilgimi daha da artırdı. Yeni yatırımlar yapmak için fiyatları yakından takip ediyorum. Bakalım gelecek günler neler getirecek?

Görsek Kaynağı: https://unsplash.com/photos/ZzOa5G8hSPI

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
2 Comments
Ecency