Kanalogicko-filatelistické zamyšlení

Jako kluk jsem nějaké ty známky měl... Žádné vzácnosti, jen běžné kousky emitované v 80. letech minulého století. Je pravda, že jsem asi neměl žádnou s Husákem. Co si pamatuju, tak šlo o města, hrady, nějaká ta příroda. Jo a jednu oranžovou (nebo červenou) se Štéfánikem... Poválečnou, ale hodnotu si už nepamatuju.

Dnes už ani ty hodnoty na našich známkách nejsou. To si koupíte známku s písmenem B a dopis, či pohled dojde za dva dny. Nebo si připlatíte za písméno A doručení bude "už" pozítří ;)

Před dvěma týdny ale moje moje žena nějaké známky kupovala. Bylo potřeba jich pár poslat naši nejstarší, která je 3 týdny vedoucí na táboře. A jak tak tady čtu posty od @krakonos, byl jsem celkem natěšen a chtěl jsem známky vidět. Jaké bylo zklamání, když na nich nebyl drozd, špaček ani hrad Trosky... Na známkách byly roušky! Navíc papír byl tvrdý, lesklý a použit byl ofsetový tisk. Byl jsem zklamán.

Známky nesbírám, ale určité kouzlo pro mě vždy měly. Poštovní známka pro mě představovala minimálně spojení umění a poctivého řemesla. Známka vznikala tak, že výtvarník udělal návrh, musel ho překreslit v čarách a rytec následně udělal rytinu na kovové destičce v poměru 1:1, ale zrcadlově. Tahle skoro až romantická představa vzala po prohlédnutí oněch rouškových známek za své...

Ještě že máme ty kanálové dekly...

Takový kanálový poklop je konstruován na to, aby sloužil desítky let. Proto předpokládám, že se nedočkáme toho, aby na kanálech byly vyobrazeny takové pomíjivé motivy jako je portrét úřadujícího prezidenta, či roušky ;)

Ale k malému přirovnání k filatelii mě následující dva kanály přivedly.

Máte (měl jste) někdo ve sbírce známku, která by měla část znehodnocenou? Ale protože se vám líbí, nebo je vzácnější, tak si ji ve sbírce necháte? Já byl nedávno na jednom melouchu. Vyběhl jsem před dílnu s telefonem u ucha, abych vyřídil hovor a zastavil jsem se půl metru před tímto kanálem:

IMG_18911.JPEG

A teď nastalo dilema. Vzít koště, odmést a očistit? Nebo nechat v nálezovém stavu? Vzhledem k tomu, že na poklopu evidentně nebude žádná další grafika a zaujal mě tak jak je, tak jsem nezametal a hned fotil ;)

Další srovnání mě napadlo v Olomouci, když jsem mezi horním a dolním náměstím fotil tento kanál:

IMG_19091.JPEG

Prohlížím si tu na Hive kanály se znaky měst a obcí a v Olomouci narazím na takovýto tuctový kanál... Víte co se mi v hlavě vybavilo? Koresponďák... Korespondenční lístek... 50 haléřů... Pamatujete, ne? ;)

A na závěr jedna veselá (alespoň pro mě) historka z dovolené. Minulý týden jsme chtěli na dovolené poslat pár pohledů. Zapadl jsem v Rožnově na náměsti do trafiky, kde na židli seděl a rozjímal pán v důchodovém věku. Rozhovor byl krátky, ale hrozně mě pobavil:

Já: Dobrý den, prosím vás, máte poštovní známky?
On: Dobrý, tož někdy aj máme...
Já: No tak super. A co dneska?
On (zvedá se ze židle): Tož podívám se... Ale cosik tu eště je...
...
Udělali jsme byznys za 95,- Kč, položil jsem mu na pult kilo, poděkoval a rozloučili jsme se.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
8 Comments
Ecency