Volby 2021 jinak

20210917_143252.jpg
Někdy v časných 90.letech jsem se poprvé přihlásil do volební komise. Demokracie, vlastenectví, ideály... Zkrátka mladost - radost.

Podruhé jsem se přihlásil k volbám do Evropského parlamentu. Ze zvědavosti, co je jinak. A letos znova. Ani nevím proč. Změna je život... Já vůl! Já si naběhl!

No, prezence členů volebních komisí začínala 30 minut před začátkem akce. Jenomže. Přišel jsem 10 minut před začátkem. Obrovská fronta. Richard někam odešel a klíče si vzal s sebou. Jak všichni tvrdili. Všichni někam volali, pobíhalo se. Dobře to dopadlo, dostali jsme se tam.

Jen aby Richard v den voleb nezapomněl otevřít volební místnosti... To by pak volby nebyly.

Na Praze 8 je ve volebních komisích asi 1.200 člověků. Z toho řádově 150 delegovaly politické strany. My, zbytek, jsme nadelegování starostou. Děláme to pro prachy, z nudy, zvědavosti, nebo nevím...

Vedle nárokové složky odměny je i ta nenároková. My, na Praze 8, bereme za volby 2.700,- předseda, 2.600,- místopředseda, 2.300,- řadový člen. A dvě stravenky po 91,- Kč. Dostaneme taky pár propisek a poznámkový blok. Podnikatel si může navíc vyfakturovat na den 340,- Kč.

Je to 14 hodin lehké práce, asi jako na vrátnici. Něco mezi 160,- a 190,- Kč za hodinu. No, kdo Vám do toho v Praze půjde? Důchodci, studenti, nezaměstnaní, studenti politologie a žurnalistiky, magoři jako já...

Tak jsme se tedy sešli. Jeden nepřišel. Je na dovolené. Nejstarší člen naší komise je ročník 1925. Nespletl jsem se. Fakt mu je 96 let. Viděl jsem občanku. Zrovna stranický kandidát. Ale narodil se až 4 roky po založení politické partaje svého srdce... Prý je na svůj věk v pohodě, tvrdila zapisovatelka komise, která ho zná. No... Cokoliv se mu dá do ruky, pečlivě si opisuje do zápisníku. Já nevím... Snad to u voličských občanek dělat nebude.

Další dva členové komise jsou teenageři. Vypadají... Ono se to přes roušku těžko soudí. Já jim půjčoval pera, náš doyen papír, aby si mohli poznamenávat. Působí dost... Já bych řekl nepoužitelně k čemukoliv. Třeba se mýlím, uvidíme.

A ten okrsek, co jsem vyfasoval... Sídliště mají různé kouty. Tenhle kout... Já netvrdím, že to je přímo no-go zóna... Už jsem tamtudy jednou šel a přežil jsem. Doufám ale, že nikdo z našich voličů nebude chtít přenosnou urnu. Do bytů bych tam tedy chodit nechtěl... Zase, v takových koutech lidé k volbám moc nechodí.

Tak uvidím. Mám takový divný pocit, že tyhle volby nebudou jen tak. Že to bude zážitkové. Že budu mít o čem psát... No, chěl bych se mýlit.

kraki-a.png

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
10 Comments
Ecency