Umělá inteligence. A jak jste na tom s Pražáky?


Byl jsem předevčírem v Palladiu. Co hůř, v KFC... Ale náhodně jsem si všiml VĚCI. A VĚC mě zaujala. Vidíte ji?

To je ONA. Zrovna se vrací z mise. Robokočka Bella v Kavárně Creperie.

Bella je automatická číšnice. Je to už umělá inteligence? Café Creperie je řetězec, palačinkárna. Sladké, slané... To je jedno. Ale zatím prý jen v Palladiu mají Bellu.

Co jsem viděl, živý číšník/servírka přijmou objednávku. Ručně. Na papírek. Donesou na bar/kuchyňskou výdejnu. Něco roznáší živí lidé, něco nacpou do Belly. Bella zaveze vyřízenou objednávku ke stolu. Tam si ji zákazník odebere a odmačkne na Belle. Bella se vrací pro další náklad.

Bella je tedy vlastně jen autonomní vozidlo, kam obsluha vloží objednané zboží a zadá číslo stolu. Bella vyráží. Má inteligenci. Narazí-li na překážku, jinak přistavená židle, pobíhající dítě..., mění trasu. Zastavuje tak, aby se nic nevysypalo, nic nerozlilo.

Vlastně nic mimořádného. Na podobném principu a na větší vzdálenosti funguje třeba řízená střela. Nebo prý po čínských městech během lockdownu tak roznášely drony objednané zboží. Nebo vlastně pouliční jiné Belly...

@kraki říkal, že VĚC zná. Sleduje teď na tabletu hlavně kuchařské show. V USA jsou prý už podobné Belly běžné...

Tak, jak to funguje u nás, to je jen takové polovičaté řešení. Ani ne polovičaté... V budoucnu si zákazník jistě nascanuje na mobil kód svého stolu a vybere si kýžené zboží z elektronického jídelního lístku. Odešle objednávku, která se automaticky vyřídí a automaticky naloží na Bellu, která objednávku odveze ke stolu.

Bella je současně platební terminál, kde může být zboží i zaplaceno. Nebo se tak stane z mobilu. Teprve po objednávce se klientovi na čárový kód zpřístupní třeba WC... Elektronická brána hlídá, zda klient opouštějící podnik má zaplaceno...

Fantazie? Realita? Co na to číšnicko-servírkovské odbory v USA? Nevím, samozřejmě.

Myslel jsem si, že umělá inteligence nahradí řidiče. Pak... A oni číšníci! (Konec korektnosti, už žádné servírky a číšnice!) Ti mě nenapadli... Co všechno mě ještě nenapadlo?

Možnosti tady jsou. Co takový robotický prezident? Naprogramovaný, vypočitatelný... K čemu pak volby? Ušetřilo by se. Robotičtí ministři, poslanci, soudci... Co vlastně AI nemůže dělat? K čemu lidstvo?

Překvapilo mě to. Zíral jsem jak venkovan na orloj... A napadlo mě, hele, jak to máte s Pražáky? Já jsem Pražák. Typický. Táta od Domažlic, máma z Prahy, ale její rodiče se v Praze nenarodili.

Nikdy jsem se osobně nesetkal s vysloveným nepřátelstvím k Pražákům. (Já taky nikam moc nejezdím a pražský přízvuk nemám.) Ale slyšel jsem od svých přátel a známých, že oni občas ano. V míře, která mě zaskočila.

Vypadá to, že někteří spoluobčané považují Pražáky za minimálně stejně nebezpečné a škodlivé jako ilumináty, židozednáře a reptiliány. Tak se chci zeptat, jak jste na tom s Pražáky Vy?

A to je konec mého letos prvního, novoročního článku.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
12 Comments
Ecency