Hranice

Existují činnosti legální a činnosti legitimní. Legální je to, co neodporuje zákonu. A legitimní to, co je správné. Legalita se stanovuje snáze. Legitimita, to už je často o názoru...

Co je legální, nemusí být ještě legitimní. Tedy morální, etické, celku prospěšné... Ale většinově máme každý svoje hranice. Hranice existují i v nelegálním chování. A konen úvodu...

Je nějaké místo, kam sprejeři nestříkají? Veřejné statky - budovy, prostarnství, dopravní stavby... No samo. Soukromé budovy? Taky. Celospolečenský majetek a majetek právnických osob je na tom hůř. Vagony vlaků, metra, tramvaje, autobusy. Ty jsou první na ráně. A myslím, že sprejerovi je jedno, kdo je dopravce. Že nejdou po Českých drahách a třeba RegioJet nechávají být...

Ale třeba sdílená kola a koloběžky postříkané (zatím) nejsou. Nákladní automobily... No, to už jsem viděl. Ale je zvláštní, že posprejované osobní auto jsem ještě neviděl. Díval jsem se špatně? Nebo tady je ta hranice?

Sprejer bez zábran poškodí Karlův most, nebo jakoukoliv památku. Ale auta, auta zatím ne... Říkalo se, že i pytláci a zloději respektovali nějaká pravidla. Která se teda pořád posunovala. A sprejeři zatím nestříkají na auta.

Nevím, kam sprejerství povede. Půjdete venčit psa. Ten Vám na chvíli zmizí z dohledu, až se objeví, bude na modro. Nebo třeba dítě... Odskočí si na hřiště, vrátí se posprejované...

Nebo. Je rozdíl mezi zlodějem a lupičem. Objeví se obdoba sprejerských lupičů? Vrhne se na Vás v noci, v temném podchodu, skupina sprejerů a postříká Vás? Předtím Vás znehybní? Jenom Vás omráčí, nebo zabijí?

Proč o tom přemýšlím? Sprejereství je fenomén, která nebyl. (Nejde jen o to, že nebyly spreje.) A jako všechno, co se objevilo, předpokládám i u tohohle fenoménu nějaký vývoj. Jakým směrem? O to mi práve jde. Snažím se postihnout, kam by to mohlo jít. A vůbec nevím.

Nevím, jestli sprejerství je nějak determinováno věkem. Drogově závislí, kteří začnou brzy, zpravidla vymřou. Ale co mladí sprejeři? Zůstanou sprejery i ve stáří? Až se ožení a založí rodinu? Budou svému koníčku učit i svoje děti? Já tu scénu vůbec neznám...

Ani nevím, jak sprejeři pracují. Asi budou osamělí vlci i party. Věnují se své zákmové činnosti pravidelně? Třeba každý čtvrtek mezi 21.-24.hodinou? Realizují se za každého počasí? Přemýšleli jste o tom někdy?

Má každý sprejer něco, co by nepostříkal? A dostávám se ke spouštěči, který mě přiměl napsat tenhle článek. Má sprejer svoji hrdost? Je něco tak pitomého a neestetického, že by se za vytvoření styděl? Dovolím si pár ukázek...
No... Něco už je vypsanější. Ale to je ten typ sprejerství odpovídající psímu očurávání patníků. Byl jsem tady, jsem ten a ten... Estetično tam nevidím.
20210808_094432.jpg
A co má být tohle? Naivní umění? Opilec, dítě, osoba se změněnou schopností vnímání? Nevím. Na druhou stranu, tady se snad ani nedá mluvit o poškozování cizí věci.
20210807_113020.jpg
No... Já nevím. To bych asi svedl taky... Ale nemám tu potřebu. Proč nemám tu potřebu?
20210807_114437.jpg
Provozoval jste někdo tohoto koníčka? Víte o někom, koho lépe znáte? Jakou mají tihle lidé motivaci? Co je nutí pokračovat? Ale upřímně, já toho nechápu dost...

kraki-a.png

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
18 Comments
Ecency